Η ασφάλεια είναι θέμα κυβικών ή νοοτροπίας;

Γίνεται ολοένα και πιο συνηθισμένο οι αρχάριοι οδηγοί να υποχρεώνονται να οδηγούν μοτοσυκλέτες περιορισμένων κυβικών για κάποιο διάστημα μέχρι να μεταπηδήσουν σε μία μεγαλύτερη της επιλογής τους. Ο παράγοντας πίσω από αυτό το φαινόμενο θεωρητικά είναι η ασφάλεια. Είναι πιο ασφαλές για έναν οδηγό να ξεκινά με μια μικρή μοτοσυκλέτα. Στην πραγματικότητα όμως, ισχύει;

 

Στο TheRideAdvice δίνουμε πολύ μεγάλη σημασία σε θέματα ασφαλείας γι΄αυτό και είμαστε υπέρ των ABS, του σωστού εξοπλισμού και της εις βάθος κατανόησης των τεχνικών οδήγησης. Και όντως πιστεύουμε ότι είναι καλύτερο για τους νέους αναβάτες να οδηγούν μοτοσυκλέτες μικρότερης ιπποδύναμης.

Όχι όμως για λόγους ασφαλείας. Για την ακρίβεια πιστεύουμε ότι σκοτώνεσαι το ίδιο εύκολα με μια KTM RC390 και με μία Kawasaki ZX-10.

O λόγος που πιστεύουμε ότι ένας οδηγός πρέπει να ξεκινήσει με μια μικρή μοτοσυκλέτα είναι το ότι θα έχει μεγάλο περιθώριο να βελτιώσει τις ικανότητές του και να εξελιχθεί σαν οδηγός πάνω σε μία τέτοια.

 

Η βασική αρχή πίσω από αυτό είναι το ότι όσο πιο αργή η μοτοσυκλέτα τόσο πιο εύκολα βρίσκεις τα όριά της.

Μια μικρή μοτοσυκλέτα την οδηγείς όσο γρήγορα πάει αλλάζοντας συνεχώς ταχύτητες και χρησιμοποιώντας όλο το εύρος των φρένων. Στην πίστα χρησιμοποιείς όλη την πρόσφυση που σου δίνουν τα λάστιχα και μπαίνεις στις στροφές με όλη σου τη φόρα. Με μία μοτοσυκλέτα μεγάλου κυβισμού είσαι τυχερός αν χρησιμοποιήσεις το ένα τέταρτο των δυνατοτήτων της στο δρόμο αλλά και στην πίστα. Ένα ελάχιστο τμήμα του πληθυσμού μπορεί να οδηγήσει μια τέτοια μοτοσυκλέτα στα όρια ακόμη και μετά από δεκαετίες οδήγησης.

 

Αυτό όμως ταυτόχρονα δεν σημαίνει και μεγαλύτερη ασφάλεια; Υπό μία έννοια ναι. Όσο καλύτερα εκπαιδεύεσαι σε κάτι τόσο λιγότερα λάθη κάνεις άρα τόσο πιο ασφαλές είναι.

Επομένως, κάποιος που ξεκινά να οδηγεί μια πιο μικρή μοτοσυκλέτα και παίρνει την κατάλληλη εκπαίδευση θα πρέπει να είναι καλύτερος οδηγός όταν μεταπηδήσει στην μεγάλη. Σωστά. Δεν είναι όμως αυτό το σκεπτικό πίσω από τους νόμους που επιβάλλονται.

 

Ρίξτε μια ματιά σε μοτοσυκλετιστικά φόρουμ, Υπάρχει ένα πλήθος ανθρώπων που ισχυρίζονται ότι αν θές να ζήσεις και μετά τα 21 σου χρόνια θα πρέπει να ξεκινήσεις με μία μικρή μοτοσυκλέτα επειδή είναι πιο αργή και άρα πιο ασφαλής. Αυτό δεν ισχύει.

Η ασφάλεια σε μία μοτοσυκλέτα δεν έχει να κάνει με τη δύναμη του κινητήρα. Η ασφάλεια έχει να κάνει με την νοοτροπία του ίδιου οδηγού και με την εκπαίδευση που έχει λάβει.

 

Ας συγκρίνουμε τις προδιαγραφές της πιο δημοφιλούς -για αρχάριους- μοτοσυκλέτας, της Ninja 300 με μία από τις πιο γρήγορες, της BMW S 1000 RR.

H Kawasaki έχει γύρω στους 35 ίππους, μία τελική λίγο παραπάνω από 200 χλμ και φτάνει τα 100 χιλιόμετρα μέσα σε 5 δευτερόλεπτα.

Τα επίπεδα των φρένων των αναρτήσεων και των ελαστικών είναι επίσης στοιχειώδη.

 

Από την άλλη πλευρά, η S 1000 RR έχει 193 ίππους, τελική πάνω από 300 χιλιόμετρα και φτάνει τα 100 χλμ μέσα 3 δευτερόλεπτα..

Ποια όμως είναι πιο ασφαλής σε ένα δρόμο με όριο ταχύτητας ας πούμε 100 χιλιομέτρων;

Η απάντηση είναι ότι σε περίπτωση ατυχήματος και με τις δύο μοτοσυκλέτες αντιμετωπίζεις μεγάλο κίνδυνο σοβαρού τραυματισμού. Αλλά με ποια από τις δύο θα έχεις τις λιγότερες απώλειες; Η BMW έχει πολύ καλύτερα φρένα, η ανάρτησή της είναι υπόδειγμα και τα ελαστικά της έχουν πάρα πολύ καλή πρόσφυση.

Τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου που διαθέτει είναι κορυφαία. Στα χαρτιά λοιπόν, η S 1000 RR είναι μακράν ασφαλέστερη από μια Ninja 300. Ένας οδηγός όμως θα μπορεί να αποκτήσει μία τέτοια μοτοσυκλέτα 3 χρόνια μετά την απόκτηση του διπλώματός του.

 

Ας είμαστε όμως ειλικρινείς. Οι νέοι σε ηλικία οδηγοί είναι στατιστικά απερίσκεπτοι. Επίσης κάποιες παλιές μοτοσυκλέτες μεγάλου κυβισμού δεν έχουν ηλεκτρονικά συστήματα για να αποφύγουν τους πιθανούς κινδύνους. Και πάλι όμως ένας ριψοκίνδυνος οδηγός ακόμα και με μία Ninja 300 θα προσπαθήσει να ξεπεράσει το όριο ταχύτητας.

 

 

Όλο αυτό θα ήταν συζητήσιμο εάν υπήρχαν επιστημονικές ενδείξεις ότι το να περιορίζεις τους οδηγούς στο να οδηγούν μικρές μοτοσυκλέτες σώζει ζωές. Δεν έχουμε όμως τέτοιες στατιστικές.

 

Τα στοιχεία που συγκρίναμε ήταν από την Αυστραλία και την Καλιφόρνια. Στην Αυστραλία οι περιορισμοί επιβλήθηκαν το 2009, στην Καλιφόρνια δεν υπάρχουν περιορισμοί. Και στις δύο χώρες η χρήση κράνους είναι υποχρεωτική.

Τι μας δείχνουν τα στοιχεία; Ότι δεν υπάρχει ουσιαστική διαφορά. (Κοιτάζοντας τον συνολικό αριθμό θανάτων λάβετε υπόψιν την μεγάλη διαφορά πληθυσμού)

 

 

Συγκρίνοντας τα στοιχεία θα περίμενε κάποιος ότι το ποσοστό των οδηγών ηλικίας 15-24 που έχουν σκοτωθεί θα έπρεπε να είναι υψηλότερο στην Καλιφόρνια. Αλλά δεν είναι.

Το άλλο που θα περίμενες να δεις είναι τα ποσοστά των θανάτων να μειώνονται από τη στιγμή που επιβλήθηκαν οι περιορισμοί αυτοί στην Αυστραλία. Ναι, μειώνονται ελάχιστα αλλά το ίδιο γίνεται και στην Καλιφόρνια.

 

Το συμπέρασμα από όλα αυτά είναι ένα: Η ασφάλεια στην μοτοσυκλέτα είναι θέμα νοοτροπίας.

Εάν ένας οδηγός ξεκινήσει με μια μοτοσυκλέτα 300 κυβικών και σταδιακά μεταπηδήσει σε μία 650 και μετά σε μια 1000 κ.εκ. και δεν ενδιαφέρεται να γίνει ένας σωστός οδηγός διατρέχει πολύ μεγαλύτερο κίνδυνο από έναν οδηγό που ξεκίνησε κατευθείαν με μια GSX-R1000 και πήρε τη σωστή εκπαίδευση πάνω στην μοτοσυκλέτα.

 

Το άλλο πρόβλημα είναι ότι οι περιορισμοί στα κυβικά δεν συνοδεύονται με βελτιώσεις στην εκπαίδευση των οδηγών. Το να μάθεις να οδηγείς σωστά μία μοτοσυκλέτα είναι πολύ πιο δύσκολο από ότι ένα αυτοκίνητο. Παρόλα αυτά στις περισσότερες χώρες η εκπαίδευση κρατάει μία μόλις μέρα. Αρκεί να μην πέφτεις από την μοτοσυκλέτα για να πάρεις δίπλωμα.

Στην Ευρώπη και την Αυστραλία δεν υπάρχει περίπτωση να χαλαρώσουν τέτοιου είδους νόμοι. Όμως η οδήγηση μοτοσυκλετών μικρού κυβισμού δεν είναι αυτοσκοπός. Η ουσία είναι η εκπαίδευση και η νοοτροπία του οδηγού.

 

ένα άρθρο από το TheRideAdvice.com

 

Απάντηση