Παρόλο που οι περισσότεροι οδηγοί το πρώτο πράγμα που αλλάζουν στην μοτοσυκλέτα τους είναι η εξάτμιση, η σπουδαιότερη μετατροπή σε οποιαδήποτε μοτοσυκλέτα αφορά στην ανάρτηση, σύμφωνα με τον ειδικό επί των αναρτήσεων Sam Simmons του Oliver’s Motorcycles.
O Sam πέρασε οκτώ χρόνια ως επαγγελματίας οδηγός αγώνων motocross και εργάστηκε στο τμήμα αναρτήσεων της ομάδας της Yamaha. Από την στιγμή που μετακόμισε στην Αυστραλία εργάζεται στην ομάδα του οδηγού motocross Jake Moss και τώρα κάνει τα μαγικά του στο Oliver’s.
Μύθος 1. Η αναβάθμιση στην ανάρτηση επηρεάζει μόνο τον χειρισμό της μοτοσυκλέτας.
Λάθος!
Ο Sam λέει ότι όταν λύσεις το θέμα “ανάρτηση” θα έχεις τη μεγαλύτερη βελτίωση στη μοτοσυκλέτα σου από οποιαδήποτε άλλη μετατροπή. Δεν θα βοηθήσει μόνο στον ακριβή χειρισμό αλλά και στην πρόσφυση της μοτοσυκλέτας, τα φρένα και την άνεση στην οδήγηση.
Μύθος Νο 2. Όλες οι αναρτήσεις έχουν ρυθμιστεί εργοστασιακά για οδηγούς που ζυγίζουν 75 κιλά
Λάθος!
Ο Sam λέει ότι κάποιες μοτοσυκλέτες έχουν ρυθμιστεί για περισσότερα ή λιγότερα κιλά. Έχει παρατηρήσει επίσης ότι υπάρχουν μοτοσυκλέτες που η μπροστινή ανάρτηση ήταν ρυθμισμένη για άλλα κιλά από αυτά της πίσω. Αν καταφέρεις να βρεις μια μοτοσυκλέτα με παρόμοιες ρυθμίσεις μπροστά και πίσω που να ταιριάζουν με τα κιλά σου, είσαι τυχερός. Αλλιώς θα πρέπει να ρυθμίσεις τις αναρτήσεις για το βάρος σου.
Μύθος 3. Οι ρυθμιζόμενες ηλεκτρονικές αναρτήσεις είναι καλύτερες.
Λάθος!
Ο Sam δεν είναι οπαδός των ηλεκτρονικών αναρτήσεων παρόλο που αναγνωρίζει ότι διευκολύνουν τους αναβάτες που χρειάζονται γρήγορες ρυθμίσεις για διαφορετικά φορτία ή συνθήκες οδοστρώματος.
Παρόλα αυτά επισημαίνει ότι, όπως και οι συμβατικές έτσι και οι ηλεκτρονικές είναι ρυθμισμένες για ένα συγκεκριμένο βάρος αναβάτη και δεν ταιριάζουν απαραίτητα οι μπροστινές ρυθμίσεις με τις πίσω. Και αυτές πρέπει να “πειραχτούν” ανάλογα με το βάρος του αναβάτη.
Μύθος 4: πρέπει να αντικαταστήσεις την εργοστασιακή ανάρτηση.
Λάθος!
Ο Sam επισημαίνει ότι ναι μεν οι εργοστασιακές αναρτήσεις έχουν ένα στοιχειώδες επίπεδο αλλά μπορούν να βελτιωθούν μερικώς με τα κατάλληλα εργαλεία χωρίς να χρειαστεί να αντικατασταθούν ολόκληρες.
Μύθος 5: Ένα αξιοπρεπές πίσω αμορτισέρ θα λύσει γενικά το πρόβλημα της ανάρτησης
Λάθος!
Ο Sam ισχυρίζεται ότι ένα καινούργιο αμορτισέρ πίσω ίσως να δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από όσα επιχειρεί να λύσει. Ένα καλό αμορτισέρ μπορεί να είναι μία καλή αρχή αλλά μπορεί να δημιουργήσει περισσότερη πίεση και τάση στην μπροστινή ανάρτηση. Το αποτέλεσμα μπορεί να είναι μια έλλειψη “συνεννόησης” μεταξύ της πίσω και της μπροστινής ανάρτησης και τελικά μια μοτοσυκλέτα δύσκολα οδηγήσιμη.
Μύθος 6: Από τη στιγμή που θα ρυθμίσεις σωστά μία ανάρτηση, δεν θα ασχοληθείς ξανά.
Λάθος!
Ο Sam λέει ότι μπορείς να αφήσεις τις ίδιες ρυθμίσεις αλλά δεν θα ταιριάζουν με όλες τις συνθήκες. Ένα session σε ένα track day απαιτεί άλλες ρυθμίσεις από μία βόλτα στην εξοχή με αποσκευές. Επίσης οι αναρτήσεις σου πρέπει να επαναρυθμίζονται τακτικά καθώς με την πάροδο του χρόνου ξερυθμίζονται.
Μύθος 7:
Δεν χρειάζεσαι βοήθεια όταν ρυθμίζεις τις αναρτήσεις σου
Λάθος!
Ο Sam υποστηρίζει ότι η ρύθμιση των αναρτήσεων είναι υπόθεση επιστημονικής γνώσης και μαύρης μαγείας συνάμα. Ένας έμπειρος των αναρτήσεων θα έχει άλλες απόψεις από κάποιον άλλλον. Ο Sam έχει τις προσωπικές του προτιμήσεις στη ρύθμιση των αναρτήσεων αλλά δέχεται ότι κάποιος άλλος ειδικός μπορεί να έχει διαφορετικές.
Οι ειδικοί τεχνικοί επί των αναρτήσεων έχουν περάσει πολλά χρόνια με το να πειραματίζονται με διάφορες ρυθμίσεις και πολλές φορές έχουν στη διάθεσή τους έμπειρους οδηγούς για να δοκιμάζουν τις “στρατηγικές” που προτείνουν.
Εάν επιθυμείς να έχεις μια επαγγελματική ρύθμιση θα πρέπει να επισκεφτείς κάποιον ειδικό όπως τον Sam.
ένα άρθρο του Mark Hinchliffe από το motorbikewriter.com