Αλήθεια, πόσο επικίνδυνη είναι η μοτοσυκλέτα;

του Tim Huber από το rideapart.com

Η οδήγηση μίας μοτοσυκλέτας είναι μία από τις μεγαλύτερες απολαύσεις της ζωής. Παρόλα αυτά μόνο μία μικρή μειονότητα στον -εμμονικό με τα αυτοκίνητα- Δυτικό κόσμο, οδηγούν μοτοσυκλέτα. Αυτό μπορεί να εξηγηθεί μερικώς από το πώς αντιλαμβάνεται κάποιος την έννοια “κίνδυνος” στην οδήγηση της μοτοσυκλέτας. Το αν ο κίνδυνος είναι υπαρκτός ή απλά μια …παρεξήγηση, είναι θέμα συζήτησης, αλλά ας παραθέσουμε κάποια στοιχεία σχετικά με τους παράγοντες κινδύνου που εμπλέκονται στην οδήγηση μιας μοτοσυκλέτας αλλά και κάποιους τρόπους που θα μας βοηθήσουν να μην αποτελέσουμε ένα στατιστικό δείγμα ατυχήματος.

Αναμφισβήτητα, η οδήγηση μιας μοτοσυκλέτας απαιτεί πιο μεγάλη συγκέντρωση και λειτουργίας του εγκεφάλου από ό,τι απαιτεί η οδήγηση ενός αυτοκινήτου. Είναι μια διαδικασία που απαιτεί μία εξαντλητική φυσική αλλά και εγκεφαλική προσπάθεια σε σχέση με οποιοδήποτε τετράτροχο όχημα αν εξαιρέσουμε φυσικά την οδήγηση Formula 1 και αγωνιστικών αυτοκινήτων γενικά. Οι μεταβλητές και οι πιθανότητες λάθους είναι πολύ περισσότερες. Δεν σημαίνει απαραίτητα ότι ο νόμος του Μέρφυ είναι συνώνυμο με την οδήγηση μοτοσυκλέτας αλλά όταν τα πράγματα πάνε στραβά, τότε τα αποτελέσματα γίνονται εκθετικά χειρότερα.

Δεν υπάρχει κανένας τρόπος να αποκλείσεις τον παράγοντα “κίνδυνος” από την εξίσωση, έτσι πρέπει να γίνει κατανοητό ότι θα υπάρχει πάντα ένα ρίσκο όταν οδηγείς μοτοσυκλέτα. Με τον ίδιο τρόπο που το αυτοκίνητο ή ένα όπλο γίνονται τρομακτικά επικίνδυνα όταν η χρήση τους γίνεται ανεύθυνα. Ακόμη και στα χέρια ενός καλά εκπαιδευμένου και έμπειρου χρήστη, μοιραία ατυχήματα είναι πιθανόν να συμβούν.

Πόσο όμως αντικειμενικά επικίνδυνες είναι οι μοτοσυκλέτες;

Αντικειμενικός κίνδυνος

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στατιστικά στοιχεία, η NHTSA αναφέρει ότι 4,976 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους μέσα στο 2015, στις ΗΠΑ, ένα ποσοστό κατά 8,3% μεγαλύτερο από το αντίστοιχο του 2014, όπου είχαμε 4,594 θανατηφόρα ατυχήματα (σε ένα δείγμα 8,6 εκατομμυρίων ιδιωτικών και εμπορικών μοτοσυκλετών που κυκλοφόρησαν επίσημα το 2015). Παρόλο που αυτό στην πράξη σημαίνει 1/1,728 πιθανότητα, υπάρχουν και κάποιες άλλες στατιστικές που δείχνουν ότι οι μοτοσυκλέτες είναι αντικειμενικά επικίνδυνες.

Το ποσοστό θανατηφόρων ατυχημάτων για τους μοτοσυκλετιστές ήταν 6-7 φορές μεγαλύτερο από το αντίστοιχο για τα επιβατικά οχήματα το 2014.

Επίσης οι μοτοσυκλετιστές το 2014 ήταν 27 φορές πιθανότερο (σε σχέση με τα επιβατικά αυτοκίνητα) να έχουν θανατηφόρο ατύχημα ανά κάθε ένα μίλι που οδήγησαν και περίπου 5 φορές περισσότερο πιθανό το ενδεχόμενο τραυματισμού.

Το 2015, η NHTSA ανέφερε ότι 33% των οδηγών έχασαν τη ζωή τους εξαιτίας της υπερβολικής ταχύτητας.

Την ίδια χρονιά περίπου το 40% των οδηγών που έχασαν τη ζωή τους δεν φορούσαν κράνος.

Σε πολιτείες όπως το Τέξας, η Φλόριντα και η Καλιφόρνια ο παράγοντας αλκοόλ φαίνεται να παίζει μεγάλο ρόλο στα θανατηφόρα ατυχήματα.

Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν μια σειρά προληπτικών βημάτων που μπορούν να γίνουν για να γίνει η οδήγηση ασφαλέστερη: Φορέστε κράνος, μην οδηγείτε μεθυσμένος ή υπό την επήρεια ναρκωτικών ουσιών, λάβετε την κατάλληλη εκπαίδευση και μην τρέχετε.

 

 

Παράγοντες κινδύνου

Πάντα θα υπάρχουν παράγοντες κινδύνου οι οποίοι είναι εκτός του ελέγχου του αναβάτη, όπως ο κακός καιρός, το κακό οδόστρωμα, οι λακκούβες και φυσικά οι άλλοι οδηγοί. Επίσης μετά από μια βροχή το οδόστρωμα γίνεται ιδιαίτερα ολισθηρό καθώς φέρνει στην επιφάνεια λιπαντικά που έχουν συσσωρευθεί στο δρόμο. Επικίνδυνο επίσης για την μοτοσυκλέτα είναι και το αλάτι που ρίχνουν στο δρόμο για το χιόνι.

Άλλοι παράγοντες είναι η κούραση, η έλλειψη ύπνου, ο έντονος ήλιος που μπορεί να “τυφλώσει” τους οδηγούς και των αυτοκινήτων αλλά και των μοτοσυκλετών. Ποτέ μην θεωρείς δεδομένο ότι ένας οδηγός σε έχει δει.

Η οδήγηση μοτοσυκλέτας σε γκρουπ έχει και αυτή τους κινδύνους της. Πολλές φορές ο οδηγός κάνει αυτό που κάνει και ο μπροστινός του. Κάποιες φορές κάποιος οδηγός θα παρασυρθεί από κάποιον άλλον πιο γρήγορο και θα οδηγήσει πέρα από τις δυνατότητές του. Το να γνωρίζεις τα όριά σου θα σε κρατήσει πολλές φορές ασφαλή.

Αλλά ακόμη και εκτός ομάδας θα πρέπει να είσαι έτοιμος για να λειτουργείς μέσα στις δυνατότητές σου. Το να αγοράσεις μια μοτοσυκλέτα που είναι μέσα στα όρια των δυνατοτήτων σου σίγουρα θα μειώσει τις πιθανότητες ενός ατυχήματος.

Στις ΗΠΑ από την στιγμή που θα βγάλεις δίπλωμα οδήγησης δεν υπάρχει κανένας περιορισμός σε σχέση με τα κυβικά της μοτοσυκλέτας που θα οδηγήσεις, σε αντίθεση με το Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και άλλες ευρωπαϊκές χώρες που αυτό γίνεται σταδιακά, ξεκινώντας από μικρότερου κυβισμού μοτοσυκλέτες.

 

Οδήγηση στη λωρίδα διείσδυσης

Παρά το ότι φαίνεται επικίνδυνη, μελέτες έχουν δείξει ότι όταν γίνεται με χαμηλή ταχύτητα (σε σχέση με την κίνηση των άλλων οχημάτων) είναι αρκετά ασφαλής. Γενικά, είναι κάτι που βοηθά στη ροή της κυκλοφορίας των υπολοίπων οχημάτων και φαίνεται να έχει περισσότερο θετικά παρά αρνητικά αποτελέσματα για όλους τους οδηγούς.

 

Αυτοκίνητα

Το να σε χτυπήσει ένα αυτοκίνητο δεν είναι καθόλου διασκεδαστικό όπως ίσως μπορείτε να υποψιαστείτε. Ένας κανόνας για τον οδηγό μίας μοτοσυκλέτας είναι να θεωρεί δεδομένο ότι οι οδηγοί των αυτοκινήτων γύρω του ΔΕΝ ΤΟΝ ΒΛΕΠΟΥΝ. Μην βασίζεσαι στο ότι οι άλλοι οδηγούν σωστά. Σε τελική ανάλυση, σε ένα πιθανό ατύχημα με αυτοκίνητο, φταις δε φταις, εσύ είσαι αυτός που θα υποστεί τις συνέπειες.

 

Ελαχιστοποιώντας τον κίνδυνο

Έχοντας κατανοήσει ότι η οδήγηση μίας μοτοσυκλέτας μπορεί να γίνει επικίνδυνη κάτω από λάθος συνθήκες, ίσως να άξιζε τον κόπο να ρίξουμε μια ματιά σε κάποιους τρόπους ελαχιστοποίησης του φυσικού ρίσκου που τίθεται από την ίδια την οδήγηση. Πριν βγάλεις το πόδι από την μοτοσυκλέτα, υπάρχουν πολλά πράγματα που θα σε βοηθήσουν να μείνεις ασφαλής. Ο σωστός εξοπλισμός είναι ένα από αυτά.

Όσον αφορά στην ίδια την μοτοσυκλέτα, ένα ζευγάρι καλά λάστιχα θα σου δώσουν μεγαλύτερη πρόσφυση. Το σύστημα των φρένων επίσης πρέπει να είναι σύγχρονο έτσι ώστε να σε βοηθά να φρενάρεις ασφαλέστερα και πιο γρήγορα. Η τακτική συντήρηση της μοτοσυκλέτας είναι περιττό να αναφερθεί.

Η σωστή εκπαίδευση από την άλλη πλευρά είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο. Η καθοδήγηση από έναν έμπειρο επαγγελματία θα σε βοηθήσει να καταλάβεις πού κάνεις λάθος και να το διορθώσεις. Η σωστή στάση του σώματος είναι κάτι που βελτιώνει πολύ την ασφάλεια του αναβάτη. Για μένα, τα track day σε μία πίστα είναι ο καλύτερος τρόπος να βελτιώσεις την τεχνική σου και την ικανότητά σου. Ένα κλειστό και ελεγχόμενο περιβάλλον είναι σαφώς ασφαλέστερο από τον δρόμο έξω.

Το Ινστιτούτο Insurance For Highway Safety δημοσίευσε το 2013 μία μελέτη με τίτλο: “Τα αποτελέσματα του antilock συστήματος πέδησης στα θανατηφόρα δυστυχήματα με μοτοσυκλέτα”.

Η μελέτη αυτή ασχολείται με το πόσο διαφορετικά συμπεριφέρονται οι μοτοσυκλέτες με ABS σε σχέση με αυτές που δεν διαθέτουν ABS σε περίπτωση ατυχήματος. Στην μελέτη αυτή χρησιμοποιήθηκαν 13 μοντέλα μοτοσυκλετών που έβγαιναν σε ABS και όχι ABS εκδόσεις. Το συμπέρασμα της μελέτης ήταν ότι οι μοτοσυκλέτες με ABS “σχετίζονταν” με μία μείωση της τάξης του 31% σε θανατηφόρα δυστυχήματα σε ένα δείγμα 10.000 οχημάτων.

 

 

 

 

Κατανοώντας τον ρόλο μας

 

Υπάρχουν διάφορα είδη οδήγησης μοτοσυκλέτας που προσφέρουν απόλαυση. Κάποια έχουν χαμηλότερο παράγοντα κινδύνου από άλλα. Για παράδειγμα κάποιοι επιλέγουν να οδηγούν μοτοσυκλέτα μόνο σε πίστα ή μόνο σε χώμα. Δεν υπάρχει τίποτα κακό σε αυτό. Έχω ένα φίλο που έχει εμπλακεί σε πολλά ατυχήματα με μοτοσυκλέτα από τότε που τον γνώρισα. Πρόσφατα, σε ένα ατύχημα έχασε το δεξί του χέρι από τον καρπό και κάτω. Δεν σταμάτησε να οδηγεί (η μοτοσυκλέτα του φυσικά έχει υποστεί μετατροπές).

Οι συνέπειες της οδήγησης μπορεί να είναι δραματικές. Ποτέ μην πεις: δεν θα συμβεί σε μένα, γιατί είναι πιθανό να συμβεί ΚΑΙ σε εσένα.

 

Παρά το γεγονός ότι η οδήγηση της μοτοσυκλέτας μπορεί να είναι επικίνδυνη, πρέπει να σημειωθεί ότι υπάρχουν οδηγοί που δεν έχουν υποστεί την εμπειρία ενός σοβαρού ατυχήματος, και αυτό γιατί η μοτοσυκλέτα είναι μια δραστηριότητα που μπορεί να γίνει υπεύθυνα.

 

Η πρόσθετη ασφάλεια που δίνουν ο σωστός εξοπλισμός, η εκπαίδευση και η συνεχής επαγρύπνηση μπορούν να αυξήσουν σημαντικά την απόλαυση της εμπειρίας αυτής.

 

Σχεδόν το κάθε πράγμα στη ζωή ενέχει ένα ρίσκο. Κάθε φορά που ανοίγεις την πόρτα του σπιτιού σου κάτι μπορεί να πάει στραβά. Δεν χρειάζεται να σταματήσεις να κάνεις μπάνιο επειδή κάποιος πέθανε μέσα στην μπανιέρα.

Ναι, η μοτοσυκλέτα μπορεί να γίνει επικίνδυνη αλλά επίσης μπορεί να οδηγηθεί υπεύθυνα, γι’ αυτό ΟΔΗΓΗΣΕ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ.

Απάντηση