Πόσες φορές έχεις ξεφυλλίσει περιοδικά με μοτοσυκλέτες και έχεις διαπιστώσει ότι δεν έχεις μια φωτογραφία της προκοπής από την δική σου; Μάθε πέντε βασικά πράγματα για όταν έρθει η στιγμή να την φωτογραφίσεις.
1. ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ, ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ, ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ!
Ο πρώτος και πιο σημαντικός παράγοντας.
Δεν υπάρχει κάποιος κανόνας για το ποια θα είναι αυτή αλλά το να διαλέξεις τη σωστή τοποθεσία να ξέρεις ότι θα βοηθήσει πολύ στο τελικό αποτέλεσμα. Μην βγάλεις ξαφνικά τη φωτογραφική μηχανή και αρχίζεις να τραβάς φωτογραφίες την πανέμορφη Panigale σου την ώρα που βάζεις βενζίνη στο βενζινάδικο. Περίμενε να βρεθείς σε ένα ωραίο σκηνικό στην εξοχή ή τράβα φωτογραφίες την ώρα που η μοτοσυκλέτα σου βρίσκεται στα πιτ στο επόμενο track day.
Διαφορετικά backgrounds ταιριάζουν σε διαφορετικές μοτοσυκλέτες. Ένα αστικό περιβάλλον μπορεί να συνδυαστεί με μία σύγχρονη ρετρό μοτοσυκλέτα αλλά ένα “βίαιο” και ασυνήθιστο σκηνικό κάποιων βιομηχανικών κτιρίων θα μπορούσε να βγάλει την επιθετική πλευρά ενός superbike.
Γενικά ένα περιβάλλον που δεν θα είναι φορτωμένο με πολλά πράγματα και η μοτοσυκλέτα θα είναι ο πρωταγωνιστής, λειτουργεί καλά. Θα μπορούσε να είναι ένας αγρός, ένας τοίχος ή ένας άδειος δρόμος.
2. ΚΑΔΡΟ
Σκέψου ποιο τμήμα της μοτοσυκλέτας σου θέλεις να φωτογραφίσεις. Το πλαϊνό, το μπροστινό ή κάποια συγκεκριμένη λεπτομέρεια;
Παίξε με τις γωνίες και πειραματίσου. Δοκίμασε να ξαπλώσεις στο έδαφος και να φωτογραφίσεις την μοτοσυκλέτα σου με γωνία προς τα πάνω. Τελικά θα βρεις ποιο είναι το σωστό κάδρο.
3. ΔΙΑΦΡΑΓΜΑ
Φυσικά το παρόν άρθρο δεν προσφέρεται για μαθήματα τεχνικής στη φωτογραφία, αλλά το να “παίξεις” με τις ρυθμίσεις στο διάφραγμα της κάμεράς σου, θα σου επιτρέψει να δώσεις στη φωτογραφία σου μεγαλύτερο βάθος πεδίου.
Στην προκειμένη περίπτωση αυτό βασικά σημαίνει ότι η περιοχή εκτός του αντικειμένου που φωτογραφίζεις θα βρίσκεται εκτός εστίασης και έτσι θα ξεχωρίζει το ίδιο το αντικείμενο, δηλαδή η μοτοσυκλέτα σου.
Βάλε την κάμερα σε προεπιλογή διάφραγμα (Α ή Αv mode).
Διάλεξε ένα νούμερο χαμηλού διαφράγματος (f1,8 ή λιγότερο) για να κερδίσεις μια εντυπωσιακή αίσθηση στο βάθος πεδίου.
4. ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΚΛΕΙΣΤΡΟΥ
Εάν φωτογραφίζεις μια κινούμενη μοτοσυκλέτα πιθανώς θα χρειαστεί να “παίξεις” με διάφορες ταχύτητες.
Βάλε την κάμερα σε προεπιλογή κλείστρου (shutter) (Tv ή S). Δοκίμασε να ξεκινήσεις με μια ταχύτητα 1/500 ή 1/1000 (του δευτερολέπτου) -η οποία είναι αρκετά γρήγορη για να παγώσει ένα κινούμενο αντικέιμενο όπως η μοτοσυκλέτα -φυσικά ανάλογα με το πόσο γρήγορα κινείται.
Όσο πιο μεγάλο το νούμερο τόσο πιο μεγάλη η ταχύτητα κλείστρου και όσο πιο μεγάλη η ταχύτητα κλείστρου τόσο πιο πολύ φως θα χρειαστείς.
Αν φωτογραφίζεις μια κινούμενη μοτοσυκλέτα μπορείς είτε να την “παγώσεις” κρατώντας την κάμερα ακίνητη την ώρα που τραβάς τη φωτογραφία ή να θολώσεις το background “ακολουθώντας” την κίνηση μέσα από το viewfinder. Kαι πάλι οι πολλοί πειραματισμοί θα σε βοηθήσουν να βρεις το επιθυμητό αποτέλεσμα.
5. ΦΩΣ
Εδώ χρειάζεται να δώσεις βαρύτητα. Εάν φωτογραφίζεις με φυσικό φως, οι καλύτερες ώρες είναι το πρωί και το απόγευμα, όπου το φως είναι πιο απαλό και η ακτινοβολία του ήλιου θα φωτίσει πιο ωραία την μοτοσυκλέτα σου κάνοντάς την πιο λαμπερή.
Μία λήψη το μεσημέρι δεν έχει κάτι κακό αλλά το φως του ήλιου θα είναι πιο δυνατό και σκληρότερο – κάτι που σημαίνει μια πιο επίπεδη, λιγότερο δυναμική εικόνα της μοτοσυκλέτας σου και πολλές σκιές.
Μην φοβάσαι να χρησιμοποιήσεις φλας, απλά να γνωρίζεις ότι θα έχεις πιθανές αντανακλάσεις στα μεταλλικά μέρη και τα γυαλιστερά πλαστικά, πράγμα όχι τόσο καλό. Η κατεύθυνση του φλας προς τα πάνω θα μπορούσε να βοηθήσει εδώ και η χρήση ενός διαχύτη φωτός θα βοηθήσει να απαλύνει το αποτέλεσμα.
Επίσης μην φοβάσαι να φωτογραφίσεις σε χαμηλό φως. Θα δώσει στη φωτογραφία σου μια κινηματογραφική ατμόσφαιρα και θα τραβήξει την προσοχή σε συγκεκριμένα σημεία που θες να τονίσεις.
Για να φωτογραφίσεις το βράδυ, βάλε την κάμερα σε έναν τρίποδα και διάλεξε μια αργή ταχύτητα κλείστρου για να μπει πολύ φως.
UPDATE: ένας αναγνώστης μας έστειλε μια δική του φωτογραφία που δείχνει ότι έχει κατανοήσει κάποιους από τους βασικούς κανόνες.