Οι περισσότεροι λένε (και έχουν δίκιο) ότι η εμπειρία και η ικανότητα έρχονται με την πάροδο του χρόνου αλλά είναι κάποια πράγματα που εγώ τουλάχιστον θα ήθελα να τα ξέρω από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησα να οδηγώ μοτοσυκλέτα. Θα με έκαναν πιο σωστή και ολοκληρωμένη σαν οδηγό.
1. Έχετε κι εσείς ένα φίλο που νομίζει ότι ξέρει από οδήγηση; Δεν ξέρει!
Πολλοί από εμάς όταν ξεκινήσαμε να οδηγούμε είχαμε έναν “μέντορα”. Στη δική μου περίπτωση, παρά το ότι ο αδερφός μου ήταν αυτός που αρχικά με μύησε στη μοτοσυκλέτα, ένας φίλος ανέλαβε την καθοδήγησή μου όταν αγόρασα την πρώτη μου μοτοσυκλέτα. Ακόμα θυμάμαι τις τρομερές συμβουλές του:
“Ποτέ μην πατάς το πίσω φρένο”
“Αν νομίζεις ότι πας να τρακάρεις, πέτα τη μηχανή κάτω”
Το χειρότερο είναι ότι τον άκουγα! Αφού είχε ο ίδιος μοτοσυκλέτα πίστευα ότι πρέπει να τον εμπιστευτώ.
Η αλήθεια είναι πως λίγοι άνθρωποι μπορούν να διδάξουν κάποιον να οδηγεί μοτοσυκλέτα. Ο πιο εύκολος και ασφαλής τρόπος είναι να πας σε έναν ειδικό επαγγελματία ή σε μία σχολή οδήγησης.
Σε οποιαδήποτε περίπτωση βγάλε από το μυαλό σου ότι ο κολλητός σου μπορεί να σε διδάξει σωστά.
2. Μην κοιτάζεις πολλή ώρα ένα δέντρο. Θα νικήσει το δέντρο!
Όταν ξεκίνησα τη χωμάτινη οδήγηση περνούσα περισσότερο χρόνο στο έδαφος παρά επάνω στην μοτοσυκλέτα. Όσο και αν προσπαθούσα να αποφύγω ένα εμπόδιο, πάντα έπεφτα πάνω του! Δεν μπορούσα να καταλάβω γιατί.
Μέχρι που κάποιος που με είδε να προσπαθώ να περάσω ένα χαντάκι και μου είπε “Θα είσαι μια χαρά, μην κοιτάς αυτό που θες να αποφύγεις κοίτα μακριά”. Μετά από αυτό συνειδητοποίησα τι έκανα λάθος. Εστίαζα στον στόχο! (target fixation).
Ενώ προσπαθούσα να αποφύγω εκείνο το δέντρο πήγαινα κατευθείαν επάνω του, γιατί ο κανόνας είναι απλός: πηγαίνεις προς τα εκεί που κοιτάζεις.
Έπρεπε να μάθω να εμπιστεύομαι την περιφερειακή μου όραση. Μαθαίνοντας αυτόν τον απλό κανόνα κατάφερα όχι μόνο να αποφύγω ατυχήματα που είχαν σχέση με την εστίαση στον στόχο αλλά και να γίνω καλύτερη στο χώμα.
3. Το να κάνεις μανούβρες με τη μοτοσυκλέτα σου όσο κάθεσαι επάνω της είναι σαν να περπατάς με τα παντελόνια κατεβασμένα.
Είναι πραγματικά πιο ασφαλές να κάνεις μανούβρες με τη μοτοσυκλέτα σου χωρίς να είσαι επάνω σε αυτήν.
Καταρχάς το να πατάς σταθερά και τα δύο σου πόδια στο έδαφος είναι καλύτερο ειδικά για κάποιους που δεν είναι τόσο ψηλοί. Δευτερευόντως το να έχεις το ένα χέρι στο τιμόνι και το άλλο στο πίσω μέρος της μοτοσυκλέτας κάνει πιο εύκολη την ισορροπία και τον έλεγχό της. Το θέμα είναι να βρεις το σημείο ισορροπίας και από κει και πέρα είναι θέμα μυικής δύναμης. Από τότε που το εφαρμόζω δεν μου έχει πέσει στο έδαφος η μοτοσυκλέτα.
4. Το χέρι πρέπει να είναι στη …σκανδάλη, γιατί κάθε χιλιοστό του δευτερολέπτου παίζει μεγάλο ρόλο.
Πρόσφατα επανέλαβα ένα μάθημα οδήγησης και ένα από τα λάθη που μου επεσήμαναν ήταν ότι κάλυπτα με το χέρι μου το μπροστινό φρένο. Παρά το ότι καταλαβαίνω το λόγο που οι εκπαιδευτές δεν θέλουν να έχεις το χέρι στο μπροστινό φρένο πιστεύω ότι αυτή η συμβουλή δεν έχει πολλή χρησιμότητα ειδικά όταν οδηγείς μέσα σε κίνηση.
Το να οδηγώ στην κίνηση και να έχω τα δύο μου δάχτυλα σε ετοιμότητα πάνω στο μπροστινό φρένο με έχει σώσει κάποιες φορές.
5 Το πίσω φρένο είναι ο καλύτερος φίλος σου.
Πολλοί άνθρωποι υποτιμούν την αξία του πίσω φρένου. Αν και καταλαβαίνω ότι αυτό έχει σχέση με τη δύναμη που φρενάρει το πίσω σε σχέση με το μπροστινό φρένο, η αξία του είναι κάτι παραπάνω από το απλό φρενάρισμα: έχει να κάνει με τον έλεγχο της μοτοσυκλέτας.
Όταν ανακάλυψα πόση σταθερότητα κερδίζεις χρησιμοποιώντας το πίσω φρένο, ξεκίνησε η διασκέδαση. Τα στενά περάσματα ανάμεσα από αυτοκίνητα, οι σφιχτές φουρκέτες, οι στενές είσοδοι σε πάρκινγκ, έγιναν σκέτη απόλαυση!
Η αλλαγή αυτή έγινε αντιληπτή και από τους φίλους μου οι οποίοι άρχισαν να σχολιάζουν το πόσο σταθερή είχε γίνει πια η οδήγησή μου.
Μία άλλη καλή χρήση του πίσω φρένου είναι όταν θέλεις να φρενάρεις προοδευτικά. Παρόλο που στο τέλος χρησιμοποιώ και τα δύο φρένα για να σταματήσω, ξεκινώ πάντα να φρενάρω με το πίσω. Σας προκαλώ να το δοκιμάσετε.
6. Είτε είσαι ο Valentino Rossi, είτε όχι, πήγαινε σε μία πίστα.
Πολλοί άνθρωποι συνδυάζουν την πίστα με τους αγώνες. Στην πραγματικότητα όσοι διοργανώνουν track days το διευκρινίζουν εξαρχής: δεν βρίσκεσαι σε αγώνα. Δεν υπάρχει καλύτερο μέρος να βελτιώσεις τις οδηγικές σου ικανότητες από την πίστα. Είναι ένα ασφαλές περιβάλλον που σου δίνει τη δυνατότητα να βελτιωθείς ως οδηγός, φτάνοντας στα όριά σου.
7. Ο δικός σου ρυθμός είναι ο πιο ασφαλής ρυθμός.
Είχα παρατηρήσει ότι τα περισσότερα λάθη τα έκανα όταν προσπαθούσα να ακολουθήσω το ρυθμό κάποιου άλλου. Ποτέ μην οδηγείτε έξω από το εύρος που ΕΣΕΙΣ αισθάνεστε άνετα. Το αποτέλεσμα πιθανώς θα είναι μία πτώση.
Όταν οδηγούσα με ανθρώπους καλύτερου οδηγικού επιπέδου από εμένα, απογοητευόμουν συχνά γιατί ήταν τόσο καλύτεροι από μένα!
Ο καθένας μας έχει το δικό του ρυθμό προόδου και βελτίωσης. Παρόλο που ήθελα πάντα να γίνω πιο γρήγορη, δεν ήταν αυτός ο αρχικός μου σκοπός. Προτεραιότητά μου ήταν πάντα η ασφάλεια.
της Kate Afanasyeva από το RideApart