Ένα άρθρο του David Emmett
02/08/2018
Για αυτούς που ξέρουν οικονομικά, οι αγώνες μοτοσυκλέτας είναι ένα πεδίο φθίνουσας απόδοσης, όπου οι κατασκευαστές, οι ομάδες και οι ίδιοι οι οδηγοί ψάχνουν μέσα στις λεπτομέρειες για να βρουν ένα πλεονέκτημα.
Τελευταία η μάχη δίνεται σε επίπεδο εκπαίδευσης των οδηγών, με τις ομάδες ολοένα και περισσότερο να χρησιμοποιούν προπονητές, παρατηρητές, αναλυτές για να βοηθήσουν τους αναβάτες να βρουν τα δυνατά και αδύνατα σημεία τους.
Οι παρατηρητές και οι προπονητές δεν είναι νέο φαινόμενο.
Ο Wilco Zeelenberg ξεκίνησε να συνεργάζεται με τον Jorge Lorenzo από το 2010 και τώρα παίζει τον ίδιο ρόλο δίπλα στον Maverick Viñales. Ο Jonathan Rea έχει συνεργαστεί με τον Keith Amor στα superbikes όπου μάλιστα ο Amor βιντεοσκοπούσε τον Rea για να τον βοηθήσει να τελειοποιήσει την τεχνική του.
Πιο πρόσφατα, ο Valentino Rossi ξεκίνησε να συνεργάζεται με τον πρωταθλητή στα 250 κ.εκ. Luca Cadalora, και προσέλαβε προπονητή για την ακαδημία του, την γνωστή VR46, όπου προπονούνται μελλοντικοί πρωταθλητές.
Ο Bradley Smith επίσης , οδηγός της ΚΤΜ έχει δίπλα του τον θρύλο Randy Mamola.
“Το να έχω δίπλα μου τον Randy με βοηθάει στο να έχω “μάτια” εκτός πίστας”.
Ο Bradley Smith μίλησε για όλα αυτά σε μια μικρή ομάδα δημοσιογράφων στο τεστ της Sepang πριν λίγο καιρό.
Τα μάτια του Γερακιού
Ο Smith βρήκε παράλληλα στοιχεία στην παρατήρηση άλλων αθλημάτων, επισημαίνοντας τι μπορεί να δει ένας προσεκτικός παρατηρητής αν κοιτάξει με προσοχή.
“Είναι φοβερό!” είπε. “Παρακολούθησα έναν αγώνα downhill ski πριν από μία εβδομάδα -δεν γνωρίζω καλά το άθλημα παρόλο που μου αρέσει να το βλέπω- και παρατήρησα αυτούς τους 20 αθλητές που κατέβαιναν την πλαγιά του βουνού. Ήξερες από την αρχή ποιος είναι ο αργός, ποιος ο γρήγορος, ποιος διάλεξε την ασφαλή διαδρομή, ποιος διάλεξε την τολμηρή, ποιος ήταν ασταθής και ποιος ήταν γλυκός στους χειρισμούς του.”
Το ίδιο συμβαίνει και στο MotoGP, αν και εκεί χρειάζεται ένας έμπειρος για να παρατηρήσει τι πραγματικά συμβαίνει.
“Κάθεσαι και παρακολουθείς έναν αγώνα MotoGP και βλέπεις 24 οδηγούς να περνούν από μπροστά σου. Ξέρεις ακριβώς τι δουλεύει και τι όχι, ποιος είναι καλός στα φρένα και ποιος όχι, ποιος είναι καλός στην επιτάχυνση και ποιος όχι.
Αυτό είναι κάτι που τα δεδομένα δεν θα στο πουν ποτέ αλλά είναι και κάτι που μερικοί δεν μπορούν να δουν. Βρίσκεις όμως το σωστό άτομο, τον σωστό προπονητή και σου δίνει αυτή την γνώση.”
“Πιστεύω ότι οι προπονητές -στο μέτρο που μεταδίδουν σωστά αυτή την πληροφορία στην ομάδα και στον οδηγό- είναι πάρα πολύ χρήσιμοι και επικερδείς.”
Οι προπονητές ή οι αναλυτές της πίστας δεν χρησιμεύουν μόνο στο να βοηθήσουν τους αθλητές να βελτιώσουν την οδήγησή τους αλλά και στο να παρατηρήσουν τους άλλους οδηγούς και να κάνουν τις σωστές συγκρίσεις.
Ο Bradley Smith πήρε μεγαλύτερη βοήθεια από αυτά που έμαθε για τον εαυτό του ή από την πληροφορία που πήρε σχετικά με την οδήγηση των αντιπάλων του;
“Στα σημεία που είσαι αδύναμος βοηθά πολύ να ξέρεις τι κάνει ο αντίπαλος και έτσι να επιλέξεις ανάμεσα σε διαφορετικές τεχνικές στα σημεία αυτά.”
“Δοκιμάζεις διάφορα και επιλέγεις αυτό που σου ταιριάζει καλύτερα.”
“Έχεις την ευκαιρία να δεις τι κάνουν οι 24 καλύτεροι οδηγοί του κόσμου. Αυτό είναι το πιο σημαντικό”, λέει o Bradley Smith.
Κοίτα, μάθε, προσαρμόσου
Κάθε μοτοσυκλέτα έχει διαφορετικά δυνατά σημεία και απαιτεί διαφορετική προσέγγιση. Άρα η πληροφορία πρέπει να φιλτράρεται μέσα από τον “φακό” της κάθε μοτοσυκλέτας. “Μία KTM δεν πρόκειται να συμπεριφερθεί με τον ίδιο τρόπο με μία άλλη μάρκα.”
Πρέπει όμως να έχεις όλη την πληροφορία και μετά να την “χωνέψεις”.
“Γι΄αυτό βλέπουμε τους οδηγούς να ακολουθούν ο ένας τον άλλον. Δεν γίνεται πάντα για να τους “τραβήξει” ο μπροστινός. Πολλές φορές θέλεις να δεις τι κάνει η μοτοσυκλέτα του άλλου που δεν κάνει η δική σου. Τι θα έχω να αντιμετωπίσω στον αγώνα; Αυτό βέβαια είναι κάτι που πολλές φορές οι άλλοι οδηγοί δεν επιτρέπουν να το δεις.“
Εκεί παρεμβαίνει ο προπονητής ή ο αναλυτής. Η πληροφορία έρχεται βέβαια από δεύτερο χέρι γιατί δεν είναι όπως αυτή που έχει ο οδηγός που βλέπει μπροστά του τι συμβαίνει αλλά παρόλα αυτά είναι σημαντική.
Η τηλεόραση βοηθά
Η Dorna παρέχει πλέον πλήρη τηλεοπτική κάλυψη όλων των αγώνων αλλά και των δοκιμαστικών. Πολλές κάμερες μέσα στην πίστα δείχνουν πλέον τα πάντα. Βοήθησε αυτό τον Smith;
“Ναι, βλέπω τον εαυτό μου γιατί νομίζω ότι φαίνεται όταν οδηγάς καλά”. “Ξέρεις πώς φαίνεσαι όταν έχεις αυτοπεποίθηση. Αυτό δεν το καταλαβαίνεις πλήρως όταν οδηγείς αλλά σίγουρα αν σε δεις στην τηλεόραση καταλαβαίνεις αμέσως. Η γλώσσα του σώματος είναι πολύ καθαρή και πάντα υπάρχει κάποιος λόγος για να δράσεις ή να αντιδράσεις.“
“Η κάμερα που έχω στην μοτοσυκλέτα δεν έχει αποδειχθεί για μένα τόσο χρήσιμη.”
“Στο μόνο πράγμα που είναι χρήσιμη είναι στο να ακούς πού αλλάζουν ταχύτητα οι άλλοι. Αυτό πέρυσι ήταν πιο σημαντικό σαν πληροφορία από φέτος.”
“Όλη αυτή η πληροφορία πηγαίνει κατευθείαν στον εγκέφαλο και εκεί επεξεργάζεται με την ελπίδα να βρεις την λεπτομέρεια που θα κάνει τη διαφορά”, λέει ο Smith.
“Σίγουρα δεν μπορείς να επεξεργαστείς όλη αυτή την πληροφορία αλλά έχει αποθηκευτεί μέσα στο μυαλό σου και θα μείνει εκεί”.
Κλέβοντας ιδέες
“Το θέμα με όλο αυτό είναι ότι δεν ξέρεις πότε θα αποδειχτεί χρήσιμη η πληροφορία που μαζεύεις”, συνεχίζει τη σκέψη του ο Smith.
“Μπορεί να την ανασύρεις στον τελευταίο γύρο του αγώνα ή κάπου αλλού που δεν το φαντάζεσαι”, λέει.
“Αυτό ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο την προηγούμενη χρονιά”, συνεχίζει. “Όταν έχεις για παράδειγμα μια καινούργια μοτοσυκλέτα σκέφτεσαι πολύ αυτήν και όχι την ίδια την πίστα. Υπάρχουν βέβαια οδηγοί που νιώθουν τόσο άνετα με τις μοτοσυκλέτες τους που μπορούν κατευθείαν να εστιάσουν στην πίστα. Έτσι μπορείς να χρησιμοποιήσεις την τηλεόραση ή παρατηρήσεις άλλων ανθρώπων για να αντλήσεις παραπάνω πληροφορίες. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό.”
Στους αγώνες μοτοσυκλέτας όπως και σε κάθε άλλο κυνήγι της τελειότητας, ο διάβολος λένε κρύβεται στις λεπτομέρειες. Οι προπονητές, οι αναλυτές οι παρατηρητές, οι κάμερες, οι άλλοι οδηγοί είναι οι δρόμοι μέσα από τους οποίους κυνηγάς το δέκατο του δευτερολέπτου. Και ένα δέκατο γνωρίζουμε καλά ότι είναι αρκετό για να χαρακτηρίσει αποτυχημένο ή επιτυχημένο τον αγώνα σου.
Όσο πλησιάζουν σε χρόνους οι οδηγοί λόγω των σύγχρονων τεχνικών κανονισμών, τόσο πιο σημαντικές γίνονται οι λεπτομέρειες αυτές.