Η δυναμική των ατυχημάτων μοτοσικλετών

Η ανάλυση μίας παγκόσμιας έρευνας σε δείγμα 1578 μοτοσικλετιστών από 30 χώρες στην Ευρώπη, ΗΠΑ, Ασία, Αυστραλία και Νότια Αμερική δημοσιεύθηκε σε μία έκθεση που ολοκληρώθηκε το 2019. Στην έρευνα, που εξέτασε την δυναμική των συγκρούσεων μοτοσικλετών, ερωτήθηκαν αναβάτες μοτοσικλετών, σκούτερ και μοτοποδηλάτων που είχαν εμπλακεί σε ατύχημα τα τελευταία δέκα χρόνια. 

Οι αναβάτες που συμμετείχαν στην έρευνα προέρχονταν από διάφορες ηλικιακές ομάδες, με διαφορετική εμπειρία οδήγησης, δεξιοτήτων και εκπαίδευσης.

Οι λεπτομέρειες των ατυχημάτων που δόθηκαν μέσω των απαντήσεων στις ερωτήσεις καθώς μέσω σχολίων, έφεραν στην επιφάνεια προσωπικές εμπειρίες των αναβατών που οδήγησαν στη διαμόρφωση μιας βαθύτερης εικόνας της δυναμικής των ατυχημάτων και των συνθηκών κάτω από τις οποίες έγιναν. 

Αυτά δεν θα μπορούσαν να καταγραφούν σε μια συνηθισμένη στατιστική έρευνα.

Το γεγονός επίσης, ότι οι συντάκτες της έκθεσης είναι όλοι μοτοσικλετιστές και γνωρίζουν τη δυναμική της οδήγησης μοτοσικλέτας με τους πιθανούς κινδύνους που αντιμετωπίζουν οι αναβάτες, ήταν θεμελιώδες στην ανάλυση των απαντήσεων.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη χρήση προστατευτικού εξοπλισμού και συστημάτων υποβοήθησης, ιδίως προηγμένων συστημάτων πέδησης (anti-lock) (ABS).

Στοιχεία από τις απαντήσεις των αναβατών

Αυτό που έγινε εμφανές από τα ευρήματα της έρευνας, ήταν ότι η κλασική ανάλυση των ατυχημάτων μοτοσικλετών φαίνεται να κοιτάζει προς τη λάθος κατεύθυνση. Συνήθως, οι μελέτες ατυχημάτων μοτοσικλετών εντοπίζουν το ανθρώπινο σφάλμα ως την κύρια αιτία ατυχημάτων. Άλλοι παράγοντες που εξετάζονται είναι η έλλειψη προπόνησης, η ριψοκίνδυνη οδήγηση και οι υψηλές ταχύτητες.

Ευρήματα

Ωστόσο, τα ευρήματα που αναφέρονται σε αυτήν την έκθεση καταδεικνύουν ότι ο συσχετισμός μεταξύ ταχύτητας και σοβαρότητας του ατυχήματος είναι τυχαίος, με άλλα λόγια, η ταχύτητα της μοτοσικλέτας όταν συγκρούεται με άλλο όχημα, αντικείμενο, ζώο ή οδική υποδομή, δεν καθορίζει απαραίτητα την σοβαρότητα των τραυματισμών του αναβάτη.

Αυτό το εύρημα είναι σημαντικό, διότι επιτρέπει στους αναλυτές και τους ερευνητές να εστιάσουν την προσοχή τους στον μηχανισμό της σύγκρουσης. Η τροχιά του αναβάτη πχ μετά την σύγκρουση έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία από την ταχύτητα ως προς τον τύπο και την σοβαρότητα των τραυματισμών. Για παράδειγμα, η κίνηση “topside” μετά την σύγκρουση παρατηρήθηκε στο 63% των περιπτώσεων όπου ο αναβάτης συγκρούστηκε με ένα αυτοκίνητο. Όσον αφορά τους τραυματισμούς, αυτός ο τύπος τροχιάς κυριαρχεί τόσο στο εύρος του τύπου των τραυματισμών όσο και στη σοβαρότητα. Αυτός είναι ένας τομέας έρευνας που χρειάζεται περισσότερη προσοχή.

Οι συγγραφείς: Elaine Hardy, Δημήτρης Μαργαρίτης, James Ouellet και Martin Winkelbauer θα ήθελαν να ευχαριστήσουν όλους τους αναβάτες από τις χώρες τόσο του Βόρειου όσο και του Νότιου Ημισφαιρίου που συμμετείχαν στην έρευνα, ειδικά εκείνοι που μοιράστηκαν το προσωπικό τους τραύμα και εκείνο των αγαπημένων τους.

Τέλος, σε αυτούς που μοιράστηκαν την εμπειρογνωμοσύνη και τις συμβουλές τους, οφείλεται βαθιά ευγνωμοσύνη και ελπίζουμε ότι αυτό θα ανοίξει ένα εντελώς νέο κεφάλαιο της διερεύνησης των ατυχημάτων μοτοσικλέτας.

Μπορείτε να διαβάσετε όλη την έρευνα που δημοσιεύθηκε τον Φεβρουάριο του 2020, εδώ:

www.investigativeresearch.org

Direct Link – The Dynamics Of Motorcycle Crashes : A Global Survey of 1578 Motorcyclists pdf – 2.51mb

Infographic Picture – Click Here

Απάντηση