Μία ματιά στο Rally Dakar πίσω από το τιμόνι της μοτοσυκλέτας του Manuel Lucchese

 

Ιανουάριος 2018

Ενώ το Rally Dakar του 2018 δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, σκέφτηκα πως είναι η κατάλληλη στιγμή να σας διηγηθώ την ιστορία του φίλου μας Manuel Lucchese, γνωστός στους φίλους του ως Manny που δοκίμασε τις δυνάμεις του τέσσερις φορές σε αυτόν τον αγώνα. Όποιος γνωρίζει το Dakar, ξέρει πολύ καλά ότι το να συμμετάσχεις στον αγώνα αυτό είναι μία πρόκληση καταρχάς οικονομική. Το να συμμετάσχεις ως αναβάτης σην κατηγορία Malle Moto μπορείς να το πεις και τρέλα. Το να τερματίσεις είναι ένας στόχος συχνά άπιαστος για τους φιλόδοξους ανεξάρτητους αναβάτες. Όχι όμως για τον Μanny.

 

Με σχεδόν καμία οικονομική στήριξη, ο Manny όχι μόνο έφτασε στη γραμμή τερματισμού, αλλά πέτυχε στόχους σε μία διαδρομή που κτίστηκε με αίμα δάκρυα ιδρώτα και πολύ χρήμα.

 

Η κατηγορία Malle Moto έχει πάρει το όνομά της από την γαλλική λέξη mallé που σημαίνει κουτί.

Στην κατηγορία αυτή, το μόνο που σου επιτρέπεται να έχεις είναι ένα μεταλλικό κουτί στο οποίο βάζεις όλα όσα σου χρειάζονται για τον αγώνα. Είσαι εντελώς ανεξάρτητος. Η μοτοσυκλέτα μπορεί να επισκευάζεται μόνο από τον αναβάτη της.

 

Τον πρώτο χρόνο ο Manny έχασε 10 κιλά μέσα σε 15 μέρες. Από τότε σε κάθε ευκαιρία τρώει κάτι γλυκό για να αναπληρώσει την ενέργεια που χάνει αλλά και γιατί της έχει αδυναμία.

Μία φορά είδε στην άκρη του δρόμου κάπου στη Βολιβία μία κυρία να πουλάει ζαχαρωτά. Χωρίς δεύτερη σκέψη σταμάτησε και άρχισε να τα καταβροχθίζει. Δεν έχει ποτέ καπνίσει, ούτε έχει πιει αλκοόλ, ούτε έχει δοκιμάσει ναρκωτικά. Είναι όμως εθισμένος στο junk food. Αναψυκτικά, χοτ ντογκ, πίτσα, σοκολάτα, ζαχαρωτά και παγωτό είναι τα δικά του “ναρκωτικά”.

 

 

Του ζήτησα να μου περιγράψει μια συνηθισμένη μέρα το Dakar Rally. “Λοιπόν κοιμάσαι τέσσερις ή πέντε ώρες κάθε βράδυ;”

[παύση]

Ο Manny ψέλλισε “εεε, όχι”.

Ο Manny φτάνει στο χώρο που θα κατασκηνώσει γύρω στις 6 το απόγευμα. Στήνει την τέντα του, βάζει μέσα όλα του τα πράγματα, βγάζει έξω την καρέκλα του (“είναι πολύ σημαντικό να έχεις μια καρέκλα”) και ανοίγει το μεταλλικό Malle Moto κουτί του. Βγάζει τα εργαλεία του και, αφού φάει μερικά τσιπς και πιει ένα αναψυκτικό, ξεκινά την νυχτερινή συντήρηση της μοτοσυκλέτας του. Αφού τελειώσει την δουλειά του, κάνει ένα διάλειμμα. Κάθεται στην καρέκλα του, κοιτάζει την μοτοσυκλέτα του και σκέφτεται την επόμενη διαδρομή του. Αν τα πράγματα πάνε καλά και δεν χρειάζεται καμία επισκευή η μοτοσυκλέτα, απλά κάθεται στην καρέκλα.

Μετά από αυτήν την ευλογημένη περίοδο του απόλυτου τίποτα είναι η ώρα να αλλάξει τα λάστιχα. Αυτό είναι κάτι που το προσφέρει η διοργάνωση αλλά για να γίνει πρέπει πρώτα να βγάλει και τους 2 τροχούς και να περπατήσει μέχρι το σταντ της Michelin που συχνά είναι χιλιόμετρα μακριά. Αυτό κατά μέσο όρο διαρκεί 30 λεπτά κατά τη διάρκεια των οποίων επισκέπτεται την τουαλέτα και γυρίζοντας του λένε ότι δεν είναι ακόμη έτοιμα. Η δουλειά στην μοτοσυκλέτα δεν τελειώνει ποτέ. Εκεί που νομίζεις ότι τελείωσες, βγαίνει και μία ακόμη εκκρεμότητα. Η μοτοσυκλέτα πρέπει να είναι τέλεια και η αναζήτηση της τελειότητας δεν τελειώνει ποτέ.

Καμιά φορά επιστρέφοντας στην τέντα του θα προτιμούσε να μην έχει φτάσει απλά γιατί ξέρει ότι τον περιμένουν δουλειές.

Όταν τελειώσουν αυτά πρέπει να σχεδιάσει στο roadbook την επόμενη διαδρομή του.

Έχουν φτάσει ήδη μεσάνυχτα. Η νύχτα δεν έχει τελειώσει ακόμη. Τώρα πρέπει να ετοιμάσει το σακίδιό του και τον εξοπλισμό του, να βάλει μπάρες πρωτείνης στις τσέπες του και να γεμίσει το σακίδιο νερού με νερό (ανθρακούχο, ναι αυτό του αρέσει). Μετά μαζεύει τα υπόλοιπα, γάντια, χρήματα για βενζίνη, ανταλλακτική ζελατίνα και τέλος προετοιμάζει το ενεργειακό τζελ που θα πάρει πριν ξεκινήσει το πρωί.

 

Η τεράστια αυτή λίστα δεν τελειώνει ποτέ και λίγοι άνθρωποι μπορούν να βοηθήσουν. Η Lucie η κοπέλα του συνεχώς μιλάει μαζί του, προσπαθεί να τον ανακουφίσει και αν τα πράγματα δεν πάνε καλά θα είναι αυτή που θα ψάξει να βρει ανταλλακτικά. Η παρουσία της είναι στα όρια της παρανομίας. Μην μπορώντας να πληρώσει τα 9000 ευρώ για να συνοδεύσει τον Manny και μην έχοντας χρήματα για να αγοράσει ένα δικό της όχημα, ακολουθεί τη διαδρομή κάνοντας ωτοστόπ και τρυπώνοντας παράνομα στην τέντα για να κοιμηθεί.

Σε αυτό το σημείο κάπου κοντά στα μεσάνυχτα επιτέλους ο Manny κοιμάται. Δύο με τρεις ώρες αργότερα είναι ξανά πάνω στην μοτοσυκλέτα και ψάχνει για σοκολάτα.

Το 2017 του Manny σε fast forward: Ο Manny αγωνίζεται στο τέταρτο Rally Dakar και διάφορες διαδρομές έχουν ακυρωθεί, πράγμα που είναι μειονέκτημα γι’ αυτόν. Αφού πέρασε αρκετούς αναβάτες σε κάποιες στενές αμμώδεις περιοχές, οι ταχύτερες μοτοσυκλέτες θα τον προσπεράσουν βάζοντάς τον σε πιο χαμηλή θέση στη βαθμολογία.

Κατά τη διάρκεια όλης αυτής της διαδρομής οι αναβάτες θα συναντήσουν καταρρακτώδεις βροχοπτώσεις, παγετό, ακραίες θερμοκρασίες και θα υποφέρουν από ασθένειες λόγω υψομέτρου. Λυσσασμένος να παραμείνει υποψήφιος, ο Manny θα οδηγήσει εκατοντάδες χιλιόμετρα – κάνοντας εμετούς στο κράνος του, λόγω της απότομης διαφοράς υψομέτρου στις Άνδεις – προσπαθώντας να φτάσει σε κάθε σημείο ελέγχου εγκαίρως.

Η φωτογραφία του Manny να έχει καταρρεύσει στις 9 το πρωί πάνω σε ένα βρώμικο τραπέζι κοιτάζοντας με άδειο βλέμμα γύρω του και έχοντας τυλίξει το κεφάλι του με μια κουβέρτα, έχει γίνει viral.

Την επόμενη μέρα στις 4 το πρωί ήταν και πάλι πάνω στην μοτοσυκλέτα του, κυνηγώντας τα όνειρά του.

Ήμασταν στην Ιταλία και καταβροχθίζαμε αχόρταγα τις ιστορίες του Manny. Ιστορίες με κιλά που χάθηκαν, με νύχτες χωρίς ύπνο, με κακή διατροφή, με αγωνίες, εξιστορούνταν από έναν Manny που έλαμπε. Αυτό σημαίνει αγώνας γι’ αυτόν. Τρώγοντας το νιοστό κομμάτι μιας πίτσας κάπου στην Βερόνα τον ρώτησα: Τι είναι αυτό που σε κάνει να θέλεις να το κάνεις ξανά και ξανά;

Είναι κάτι σαν τα ναρκωτικά”, είπε με την βαριά ιταλική προφορά του. “Το μισείς και το λατρεύεις ταυτόχρονα. Υπάρχει όμως και ένας στόχος που θέλω να πετύχω. Θέλω να νικήσω στην κατηγορία Malle Moto, κανείς Ιταλός δεν το έχει καταφέρει μέχρι τώρα, νομίζω.

Όλο αυτό είναι μια τεράστια πρόκληση. H Malle Moto είναι η μόνη κατηγορία που θυμίζει τον σκληρό πυρήνα του αγώνα Paris Dakar. To 2016 βρέθηκε στην πρώτη θέση για μία ολόκληρη εβδομάδα με κύριο αντίπαλο τον πρώην αναβάτη του MotoGP, Jurgen van den Goorbergh. Όμως στην Βολιβία, πριν από την προγραμματισμένη ημέρα ανάπαυσης, ο Manny είχε μια πτώση όταν ένας σκύλος διέσχισε κάθετα το μονοπάτι του, καταστρέφοντας “τα πάντα” στην μοτοσυκλέτα του. Μετά από πολλές ώρες επισκευών κατόρθωσε να τερματίσει τελευταίος και να κερδίσει την 10η θέση στην συνολική κατάταξη. Αυτός είναι ο Manuel Lucchese. Είναι γρήγορος αλλά πάνω απ’ όλα είναι αποφασισμένος. Μέχρι το τέλος του αγώνα, κατάφερε να τερματίσει τρίτος στην κατηγορία Malle Moto – μόνο δύο θέσεις μακριά από τον τελικό του στόχο.

 

ένα άρθρο της Kyra Sacdalan από το περιοδικό rideapart.com

Μετάφραση: Gilu

Απάντηση