Πόσο έτοιμοι είμαστε για τις ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες; 

Ο κόσμος των μετακινήσεων γίνεται ηλεκτρικός δεν υπάρχει αμφιβολία γι’αυτό. Είτε σας αρέσει είτε όχι, κάποια στιγμή στο όχι τόσο μακρινό μέλλον, δεν θα επιτρέπεται να αγοράζουμε οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE). Το Ηνωμένο Βασίλειο ανακοίνωσε ότι, από το 2030, νέα οχήματα με κινητήρα ICE θα είναι παράνομα και πολλές ευρωπαϊκές χώρες λένε το ίδιο. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα μπορείτε να οδηγείτε το αυτοκίνητό που θα έχετε αγοράσει το 2029, αλλά τα πρόστιμα θα είναι αυστηρά. 

Είναι αναπόφευκτο. Είμαστε όμως εμείς έτοιμοι; 

Ο ηλεκτρισμός λοιπόν είναι αναπόφευκτος. Αυτή τη στιγμή όμως η προοπτική της εναλλακτικής αυτής δεν είναι πολύ καθησυχαστική, αν κοιτάξουμε την υπάρχουσα υποδομή φόρτισης, ακόμη και σε χώρες του πρώτου κόσμου. Φυσικά, καθώς η τεχνολογία θα αναπτύσσεται, αυτό θα βελτιώνεται εκθετικά, όμως δεν έχουμε φτάσει σε αυτό το σημείο. 

Ένας άλλος παράγοντας που πρέπει να λάβουμε υπόψη είναι οι χρόνοι φόρτισης. Φυσικά και πάλι όπως αναφέρθηκε πριν, οι χρόνοι θα συρρικνώνονται ολοένα και περισσότερο, όμως αυτή τη στιγμή η προοπτική του να χάσεις τουλάχιστον μισή ώρα από το ταξίδι σου για να φορτίσεις την μπαταρία ακούγεται κάπως απογοητευτική. 

Το άλλο πρόβλημα είναι ότι, ειδικά στις μεγάλες πόλεις, δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι απαραίτητα πρόσβαση σε γκαράζ ή σε πάρκινγκ για να φορτίζουν την μπαταρία όλο το βράδυ. 

Πολλά τα αρνητικά. Υπάρχουν θετικά;

Παρά τα μειονεκτήματα, οι ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες αποτελούν μια ολοένα και πιο πειστική λύση μεταφοράς, όχι μόνο για την πόλη, αλλά, λαμβανομένων υπόψη των χαρακτηριστικών των ηλεκτρικών κινητήρων, όπως η στιγμιαία και τεράστια ροπή και επιτάχυνση, και για μοτοσυκλέτες αγώνων, υψηλών προδιαγραφών.

Πόσο δύσκολο θα ήταν για τις μοτοσυκλέτες απλά να βγάζεις την μία μπαταρία και να βάζεις την άλλη μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα; Για τα αυτοκίνητα που οι μπαταρίες είναι τεράστιες, αυτό είναι πολύ δύσκολο. Πώς είναι δυνατόν όμως να έχεις μπαταρίες που να ταιριάζουν σε κάθε μοτοσυκλέτα και να είναι διαθέσιμες παντού; Και αν οι κατασκευαστές συμφωνούσαν να φτιάξουν μπαταρίες που να ταιριάζουν σε κάθε τύπο μοτοσυκλέτας; Κάτι σαν μπαταρίες τύπου ΑΑ ας πούμε αλλά για μοτοσυκλέτες. 

Μία πρακτική λύση 

Υπό νορμάλ συνθήκες, θα ήταν αδιανόητο για οποιονδήποτε κατασκευαστή να παραδώσει στους ανταγωνιστές όλα τα σχέδια για τις μοτοσυκλέτες που πρόκειται να παραχθούν μελλοντικά. Η εποχή μας όμως δεν είναι αυτό που θα λέγαμε “κανονική” και για του λόγου το αληθές, η Honda, η ΚΤΜ, η Piaggio και η Yamaha ενώνουν τις δυνάμεις τους για να δημιουργήσουν το Electric Battery Consortium, μία συμμαχία που θα κατασκευάζει τυποποιημένες εναλλασσόμενες μπαταρίες. 

Η ιδέα αυτή δεν είναι καινούργια. Ήδη η Tesla είχε σκοπό να δημιουργήσει ένα δίκτυο αυτοματοποιημένων σταθμών που θα μπορείς να αλλάζεις την μπαταρία, αλλά η ιδέα απέτυχε λόγω των διαφορετικών μεγεθών των μπαταριών και των διαφορετικών καλουπιών κάθε οχήματος, ακόμη και του ίδιου κατασκευαστή.

Όμως στις μοτοσυκλέτες έχει υπάρξει κάποια πρόοδος στο θέμα αυτό. Στην Ταϊβάν, η Gogoro, εταιρεία που κατασκευάζει ηλεκτρικά σκούτερ έχει ένα δίκτυο 2000 σταθμών όπου απλά αλλάζεις την άδεια μπαταρία σου με μία γεμάτη. Η Yamaha για το δικό της EC-05 βασίστηκε στο σχεδιασμό της Gogoro ενώ η Honda εισήγαγε ένα παρόμοιο σύστημα για το ηλεκτρικό σκούτερ PCX. Επίσης, η Vespa Elettrica της Piaggio και το E-Ride της KTM χρησιμοποιούν τεχνολογία ανταλλαγής μπαταριών. 

Δεν είναι καθόλου τυχαίο που οι τέσσερις αυτές εταιρείες έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους για να υπάρξει τυποποίηση στις μπαταρίες.  Είναι μια, άνευ προηγουμένης, συνεργασία που έχει ως σκοπό να κάνει περισσότερο ελκυστική και πρακτική την επιλογή της ηλεκτρικής μοτοσυκλέτας.  

Το άγχος της εμβέλειας είναι ένα μεγάλο εμπόδιο στην αποδοχή των ηλεκτρικών οχημάτων. Θα ήταν σχετικά απλό να υπάρχουν σημεία ανταλλαγής μπαταριών σε υπάρχοντες σταθμούς ανεφοδιασμού κάνοντας έτσι την διάθεση των φορτισμένων μπαταριών εύκολη, και το άγχος σαφώς λιγότερο.  

Τα οφέλη από τις εναλλάξιμες μπαταρίες είναι τεράστια

Και τα πλεονεκτήματα συνεχίζονται. Εάν λυθεί η κάλυψη της εμβέλειας με τις εναλλάξιμες μπαταρίες τότε και οι ίδιες οι μπαταρίες θα μειωθούν σε μέγεθος γιατί δεν θα χρειάζεται να καλύψουν τόσο μεγάλο εύρος. Αυτό σημαίνει ότι οι μοτοσυκλέτες θα γίνουν πιο ελαφριές και η δυνατότητα κάλυψης απόστασης θα μεγαλώσει. Οι μπαταρίες θα πρέπει να γίνουν πιο ελαφριές και για να είναι εύκολος ο χειρισμός τους από οποιονδήποτε αλλά και για να μεγαλώσει ο χώρος των αποσκευών. 

Αυτή τη στιγμή η τεχνολογία αναπτύσσεται με τρομερούς ρυθμούς. Έχοντας μία μπαταρία που αντικαθίσταται σημαίνει ότι δεν θα μείνετε πίσω. Η νέα τεχνολογία θα μπορεί να ενσωματωθεί στην υπάρχουσα συσκευασία, παρέχοντας δωρεάν αναβαθμίσεις σε σχέση με την απόδοση και την εμβέλεια. 

Σκεφτείτε και αυτό, δεν περιορίζεστε σε μία μπαταρία. Ένα μοτοποδήλατο μπορεί να χρησιμοποιήσει μία μπαταρία ενώ μία σπορ μοτοσυκλέτα τρεις ή τέσσερις, έχοντας καλύτερη απόδοση ή/και εμβέλεια. Ένα πιθανό πλεονέκτημα είναι ότι θα μπορούσες να αγοράσεις μια μοτοσυκλέτα χωρίς μπαταρίες αν ήδη έχεις μια άλλη με εναλλάξιμες μπαταρίες, πράγμα το οποίο μειώνει αμέσως το κόστος. 

Ο Δ/νων Σύμβουλος της KTM, Stefan Pierer, λέει: “Η βιωσιμότητα είναι ένας από τους βασικούς παράγοντες για το μέλλον των μετακινήσεων και η ηλεκτροδότηση θα παίξει σημαντικό ρόλο στην επίτευξη αυτού του στόχου. Για τα δίκυκλα, οι περιορισμοί των ηλεκτρικών κινητήρων που αφορούν στην εμβέλεια, στο χρόνο φόρτισης και στο αρχικό κόστος εξακολουθούν να είναι εμφανείς. Για να ξεπεραστούν αυτές οι προκλήσεις και να παρασχεθεί καλύτερη εμπειρία πελατών, ένα σύστημα ανταλλαγής μπαταριών που βασίζεται σε διεθνή τεχνικά πρότυπα θα καταστεί βιώσιμη λύση“.

Εάν συνεχιστεί αυτός ο ρυθμός ανάπτυξης τότε είναι σίγουρο ότι οι ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες δεν θα υστερούν σε τίποτα των προγόνων τους. Και εάν μπορεί να λυθεί το θέμα της έλλειψης θορύβου τότε θα είμαστε έτοιμοι για τους αγώνες. 

Απάντηση