Ο Ιπποκράτης και οι καλύτερες προθέσεις – Όταν οι επισκευές στη μοτοσυκλέτα πάνε στραβά

Ο δρόμος προς την μηχανική κόλαση της μοτοσυκλέτας είναι στρωμένος πάντα με καλές προθέσεις.

Ένας παλιός φίλος μου είπε κάποτε ότι οποιαδήποτε μηχανική δουλειά σε μία μοτοσυκλέτα προκαλεί μια καθυστέρηση τριών εβδομάδων. Υποθέτω ότι είναι σωστό. Κατά τη διάρκεια της πρόσφατης ανακατασκευής ενός κινητήρα που γνώριζα καλά, στράβωσα την μπιέλα. Δεν φαίνεται σχεδόν καθόλου αλλά εγώ το βλέπω! Τα χειρότερα λάθη είναι αυτά που γνώριζες από πριν ότι θα γίνουν. Ευτυχώς στην περίπτωση αυτή θίχτηκε μόνο ο εγωισμός μου. Η εν λόγω μοτοσυκλέτα δεν ήταν ιδιαίτερης αξίας. 

Πέρσι, κοιτούσα τις δουλειές που είχα να κάνω και διαπίστωσα ότι είχε έρθει η ώρα να αναβιώσει η Yamaha RT180 του 1993. Το αστραφτερό ασημένιο πλαίσιο ζητούσε απεγνωσμένα κινητήρα αλλά εγώ ήμουν ανυπόμονος. Η απροσεξία μου στοίχισε άλλον έναν στρόφαλο και …τρεις εβδομάδες. Ο σπασμένος στρόφαλος ήταν το τίμημα που έπρεπε να πληρώσω για την γνώση γύρω από τις μοτοσυκλέτες, κόστος σχετικά χαμηλό σε σχέση με την διά βίου μάθηση. 

Δεν έχει σημασία αν είσαι επαγγελματίας μηχανικός ή ερασιτέχνης σαν και μένα. Η υποχρέωση μας είναι να φροντίζουμε αυτές τις θαυμάσιες μηχανές. Πρέπει να αποφεύγουμε τις πρόχειρες δουλειές για να διατηρούμε το δώρο της οδήγησης αλλά και να προφυλάσσουμε την ασφάλεια και την υγεία μας όταν οδηγούμε. Η λέξη “μηχανική” είναι ελληνικής προέλευσης και έχει προέλθει από τη λέξη μηχανή που σημαίνει επινόηση, ευφυής εφεύρεση. Οι σύγχρονες μοτοσυκλέτες έχουν καταφέρει να συγχωνεύσουν την τεράστια γνώση της ανθρωπότητας και την τεχνολογική πρόοδο σε ογκόλιθους της Επιστήμης και της Τέχνης. 

Ιπποκράτης

O αρχαίος Έλληνας γιατρός και φιλόσοφος Ιπποκράτης, έχει μοιραστεί αυτές τις ανησυχίες 2.500 χρόνια πριν. Το ανθρώπινο σώμα είναι η πιο έξυπνη και πολύπλοκη μηχανή από όλες. Ο Ιπποκράτης ήταν ο πρώτος που πίστευε ότι οι ασθένειες δεν πρόερχονται από τους δώδεκα θεούς. Αντίθετα, τα προβλήματα του ανθρώπου προέρχονται από το περιβάλλον και συνδέονται   με τον τρόπο ζωής του. Το “Ιπποκράτειο σώμα” το πιο γνωστό έργο του Ιπποκράτη, είναι ελλιπές όταν το βλέπει κανείς μέσα από ένα σύγχρονο επιστημονικό βλέμμα, εν μέρει γιατί οι Έλληνες δεν τεμάχιζαν τα πτώματα. Ο Ιπποκράτης δεν είχε μπορέσει να εξερευνήσει εις βάθος την “μηχανή” που προσπαθούσε να επισκευάσει. 

Αυτό όμως δεν τον εμπόδισε να κωδικοποιήσει την μεθοδολογία του και τις ηθικές αξίες για να βοηθήσει τους αδύναμους. Το αποτέλεσμα ήταν ο Όρκος του Ιπποκράτη, ένα σύνολο Αρχών που οι γιατροί τιμούν μέχρι σήμερα. Μια περιγραφή του θα ήταν το “Δώσε βοήθεια ή τουλάχιστον μην προκαλείς βλάβη”. Ένιωσα άσχημα μετά το στράβωμα αυτής της μπιέλας γιατί και η δουλειά του μηχανικού φέρει την ίδια ευθύνη. Η ανυπομονησία μου είχε παραβιάσει τον Όρκο και αυτό με βασάνιζε. 

Κάνοντας ένα διάλειμμα για να ακούσω λίγη μουσική έριξα μία ματιά στον Όρκο του Ιπποκράτη. Δεν το είχα διαβάσει ποτέ ολόκληρο. Όταν τελείωσα αισθάνθηκα κάπως άσχημα και μετά συνειδητοποίησα ότι θα μπορούσα να το προσαρμόσω για μηχανικούς σαν κι εμένα αλλάζοντας μερικές λέξεις. Ο Ιπποκράτης δεν είχε δει ποτέ του μια μοτοσυκλέτα, ούτε καν τον μηχανισμό των Αντικυθήρων. Η προσέγγιση του όμως ήταν βαθιά. Σας παρουσιάζω τον Όρκο του Ιπποκράτη για μηχανικούς. Συγγνώμη Ιπποκράτη μπορεί να κρεμάσω ένα αντίγραφο και στο κατάστημά μου. 

  • Θα σεβαστώ τα επιστημονικά οφέλη από αποκόμισα από τους μηχανικούς δίπλα στους οποίους μαθήτευσα και θα μοιράζομαι με χαρά την γνώση αυτή με άλλους μηχανικούς. 
  • Θα παίρνω όλα τα απαραίτητα μέτρα που χρειάζονται.
  • Θα θυμάμαι ότι υπάρχει τέχνη στο να χειρίζεσαι τα εργαλεία όπως και στην επιστήμη και ότι η ζεστασιά, η συμπόνοια και η κατανόηση είναι πάνω από το καλύτερο εργαλείο στο γκαράζ μου. 
  • Δεν θα ντρέπομαι να λέω ότι “δεν γνωρίζω” ούτε θα ντρέπομαι να καλώ συναδέλφους μου όταν χρειάζομαι τις γνώσεις τους.
  • Πρέπει να χειρίζομαι πολύ προσεκτικά τα θέματα ζωής και θανάτου. Αν είναι να σώσω μία ζωή, είμαι ευγνώμων. Η υπέρτατη αυτή ευθύνη που έχω πρέπει να αντιμετωπίζεται με ταπείνωση και επίγνωση της δικής μου αδυναμίας. Πάνω απ ‘όλα, δεν πρέπει να παίζω με τον Θεό.
  • Πρέπει να θυμάμαι ότι δεν έχω να φτιάξω μία φλάντζα ή μία βαλβίδα αλλά μία χαλασμένη μοτοσυκλέτα που η κατάσταση της μπορεί να επηρεάσει την οικονομική κατάσταση του ιδιοκτήτη και την οικογένεια του. Έχω ευθύνη και για αυτά.
  • Θα θυμάμαι ότι η πρόληψη είναι η καλύτερη θεραπεία 
  • Θα θυμάμαι ότι είμαι ενεργό μέλος μίας κοινωνίας, με υποχρεώσεις προς όλους τους συνανθρώπους μου, ισχυρούς και αδύναμους. 
  • Εάν δεν παραβώ τον Όρκο αυτό, θα απολαμβάνω την ζωή, θα είμαι σεβαστός και θα με θυμούνται με αγάπη όταν φύγω από αυτή. 

Ο στρόφαλος που έχω παραγγείλει θα έρθει σε μερικές εβδομάδες και ο κινητήρας θα λειτουργήσει χάρη σε έναν συνάδελφο που με βοήθησε με τις ικανότητές του. Οι μοτοσυκλέτες έχουν έναν τρόπο να μας ταπεινώνουν όταν δεν το περιμένουμε. Πρέπει να μαθαίνουμε από τα λάθη μας. Πιστεύω ότι η βαθιά γνώση του Ιπποκράτη γύρω από την ανθρώπινη ατέλεια είναι ο λόγος που ο Όρκος του είναι δυνατός μέχρι σήμερα. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να βάζουμε τα δυνατά μας και να μαθαίνουμε σε κάθε ευκαιρία. Η τέχνη διαρκεί πολύ, η ζωή είναι σύντομη. 

Ένα άρθρο του Andy Greaser

Απάντηση