H διαδικασία της τελικής επιλογής για το Red Bull MotoGP Rookies Cup βρίσκεται προ των πυλών. Στην διαδικασία συμμετέχουν πέντε νεαροί Έλληνες αναβάτες. Πρόκειται για τους Κωνσταντίνο Παντέλογλου, Βασίλη Παντελεάκη, Σπύρο-Μάριο Φουρθιώτη, Χρήστο Παπανικολάου και Γιάννη Περιστερά. Και οι πέντε αυτοί ταλαντούχοι αναβάτες θα διεκδικήσουν μια θέση στο τελευταίο σκαλοπάτι που οδηγεί στα παγκόσμια πρωταθλήματα. Ευχόμαστε τα καλύτερα για τα παιδιά και ελπίζουμε να δούμε κάποια στιγμή έναν συμπατριώτη μας στο υψηλότερο επίπεδο παγκοσμίων αγώνων.
Το παρακάτω άρθρο του Mark Gardiner είναι ξεκάθαρα εναντίον των συμμετοχών τόσο μικρών παιδιών σε παγκόσμιους αγώνες μοτοσυκλέτας και δεν είναι το μοναδικό. Ολοένα και περισσότεροι εκφράζουν αυτή την άποψη. Ας δούμε γιατί:
Πριν λίγο καιρό, ο Hugo Millán σκοτώθηκε μετά από μία τρομερή πτώση στους πρώτους γύρους ενός European Talent Cup, στην πίστα Aragon της Ισπανίας. Ο Millán ζούσε μετά την αρχική του πτώση αλλά δυστυχώς χτυπήθηκε από έναν διερχόμενο αναβάτη που δεν μπορούσε να ελαττώσει την ταχύτητά του. Είναι ένα αγωνιστικό συμβάν που μπορεί να συμβεί οπουδήποτε και ακόμα και ο καλύτερος προστατευτικός εξοπλισμός δεν είναι αρκετός. Ένα λεπτό σιγής στον επόμενο αγώνα είναι το μόνο που μπορεί να προσφέρει το άθλημα.
Το θέμα είναι ότι ο Hugo Millán ήταν μόλις 14 ετών.
Δεν είναι ο μόνος έφηβος οδηγός που σκοτώθηκε πρόσφατα. Όμως αυτή τη φορά, τον θάνατό του δεν ακολούθησε ένα λεπτό σιωπής. Αυτή τη φορά ακούστηκαν μερικές ακόμα οργισμένες φωνές.
Κάποιοι άνθρωποι έχουν προτείνει τεχνικούς κανόνες που θα μπορούσαν να κάνουν τους αγώνες ασφαλέστερους αλλά άλλοι, όπως οι δημοσιογράφοι Mat Oxley και Simon Patterson έθεσαν κάποια ηθικά ερωτήματα. Είναι σωστό να αφήνουμε τα παιδιά να αγωνίζονται με μοτοσυκλέτες με τόσο μεγάλες τελικές. Υπάρχει κάποιος λόγος που πρέπει να ξεκινήσουν τόσο μικρά;
Δεν είναι σωστό. Και δεν υπάρχει λόγος!
12 ετών, 210 χιλιόμετρα τελική…
Το Red Bull Rookies Cup, η διοργάνωση που εμπνέει οδηγούς ηλικίας 13-17 ετών ξεκίνησε το 2007. Η ιδέα ήταν ότι η Red Bull θα αναζητούσε τους πιο ταλαντούχους νέους οδηγούς από όλον τον κόσμο και θα τους προετοίμαζε για μελλοντικά Grand Prix. Τα νεαρά “όπλα” θα αγωνίζονταν σε όλους τους ευρωπαϊκούς γύρους του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος, μπροστά σε επικεφαλής ομάδων που θα τους επέλεγαν ως τους μελλοντικούς οδηγούς τους. Για να αναδειχθεί καλύτερα το ταλέντο τους, όλοι οι οδηγοί θα είχαν στη διάθεση τους τις ίδιες ακριβώς δίχρονες ΚΤΜ 125 κυβικών. Οι μοτοσυκλέτες αυτές είναι πάρα πολύ παρόμοιες με τις μοτοσυκλέτες του παγκόσμιου Πρωταθλήματος που τις οδηγούν ενήλικες και έχουν μεγάλες τελικές ταχύτητες. Η Red Bull θεώρησε τρομερά επιτυχημένη την κίνηση αυτή και αποφάσισε να ξεκινήσει και την αμερικανική έκδοση, το Red Bull AMA Rookies Cup. Οι αγώνες γίνονταν τα σαββατοκύριακα του πρωταθλήματος AMA Superbike. Η τελική επιλογή θα γινόταν στο Barber Motorsports Park το 2007. Είχα καλύψει το event ως δημοσιογράφος για το Road Racer X. Δεν θυμάμαι πώς κάλυψα τις δοκιμές για το περιοδικό αλλά θυμάμαι πολύ ζωντανά το πώς ένιωθα. Τα παιδιά φυσικά ήταν ενθουσιασμένα. Αλλά ήταν παιδιά. Δεν μπορούσα να κατανοήσω τη συμμετοχή τους σε ένα άθλημα που είχε ακρωτηριάσει, παραλύσει ακόμα και σκοτώσει κάποιους ανθρώπους που γνώριζα προσωπικά. Πίστευα πως ήταν πάρα πολύ επικίνδυνο κάτι τέτοιο για τα παιδιά ανεξάρτητα αν υπήρχε ή όχι η γονική συναίνεση.
Δεν κατηγορούσα τα παιδιά. Ήξερα ότι κι εγώ στην ηλικία τους θα είχα κάνει τα πάντα για μία τέτοια ευκαιρία. Κατηγορούσα τους γονείς. Οι περισσότεροι ήταν πρώην οδηγοί ή άνθρωποι που είχαν όνειρο στη ζωή τους να τρέξουν σε αγώνες. Όλοι είχαν μαγικές αυταπάτες και δικαιολογίες γιατί το παιδί τους μπορούσε να αγωνιστεί με ασφάλεια. Ανάμεσά τους υπήρχε και ένα 14χρονο παιδί που δεν μπόρεσα να του πάρω συνέντευξη: ο Connor LaFrance. Είχε έρθει νωρίς με τον μπαμπά του για να μάθει ποιους οδηγούς είχαν επιλέξει. Σκοτώθηκε σε ένα τρομερό ατύχημα στο track-day.
Τότε, το “Backmarker” ήταν μία στήλη που έτρεχε εβδομαδιαία στο RoadRacerX.com. Όταν γύρισα σπίτι έγραψα ένα κείμενο με τίτλο “Πετώντας τα στο βαθύ σκοτάδι”. Ήταν το μοναδικό άρθρο που απορρίφθηκε τόσο κατηγορηματικά. Υποθέτω ότι ποτέ δεν κατηγόρησα τους εκδότες για την αποφυγή ρήξης με τον μεγαλύτερο χορηγό και διαφημιστή του περιοδικού, την Red Bull.
Η αμερικανική έκδοση των Rookies Cup αποδείχτηκε βραχύβια. Έτρεξε μόνο για μία σεζόν καθώς μετά ακολούθησε η Μεγάλη Ύφεση. Ήταν όμως αρκετή για να σκοτωθεί ο 14χρονος Toriano Wilson στην VIRginia International Raceway.
Δύο παιδιά μεταφέρθηκαν στο ευρωπαϊκό Rookies Cup. Οι περισσότεροι όμως γονείς επέλεξαν το Grand Prix Racing Union (USGPRU) ως το καλύτερο διαθέσιμο σκαλοπάτι για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα. Το USGPRU διέθετε μία κατηγορία 125 κ. εκ. για παιδιά 12 ετών. Μία βροχερή μέρα, σε έναν γύρο προθέρμανσης ο 13χρονος Peter Lenz σκοτώθηκε όταν αφού έπεσε τον χτύπησε ένας διερχόμενος 12χρονος οδηγός.
Η αντίδραση στον θάνατο ενός παιδιού σε μία εκδήλωση τόσο υψηλού κύρους, εξαρτάται από το αν η γνώμη ερχόταν από τον χώρο των αγώνων ή όχι. Το site Bleacher Report δημοσίευσε ένα άρθρο με τίτλο “Πότε οι γονείς θα θεωρούνται υπεύθυνοι;” Ο συγγραφέας Sal Sigala Jr. έγραψε ότι “Ακόμα και η σκέψη ότι είχε την αντίληψη ενός ενήλικα για το πού ακριβώς συμμετείχε είναι γελοία και δεν έχει σημασία πόσο καιρό οδηγούσε ή πόσα τρόπαια είχε κερδίσει”.
Όμως η κάλυψη των Μέσων εστίασε στις απόψεις των οδηγών και των αξιωματούχων των αγώνων, όπως του Nicky Hayden που είχε δηλώσει: “Αυτό είναι το άθλημα, είναι επιλογή μας“. Ο επικεφαλής του USGPRU Stewart Aitken-Cade δήλωσε: “Κάνεις ό,τι μπορείς για να το σταματήσεις με τον καλύτερο τρόπο που μπορείς. Είναι το καλύτερο που μπορείς να κάνεις. Κάθε φορά που ένας οδηγός αγώνων χάνει τη ζωή του είναι πολύ σκληρό είτε είναι παιδί είτε ενήλικας. Το κάνει ιδιαίτερα δύσκολο όταν είναι ένας νέος σαν τον Peter.”
Ο Lenz ήταν 13 ετών. Δεν ήταν “νέος”. Ήταν παιδί!
Τελικά δημοσίευσα το άρθρο μου στο προσωπικό μου ιστολόγιο. Δυο σχολιαστές συμφώνησαν μαζί μου, όμως δέχτηκα τεράστια επίθεση στα social media. Οδηγοί φίλοι μου, με ρωτούσαν θυμωμένα γιατί στρέφομαι εναντίον του αθλήματος και γιατί επιβαρύνω την θλίψη των γονιών του. Φυσικά δεν επηρέασα κάνεναν στην Dorna, FIM, CEV, ή την Red Bull. Από τότε έχουν διπλασιάσει τις προσπάθειές τους να μετατρέψουν τους αγώνες σε όνειρο των νέων παιδιών.
Το πρωτότυπο Red Bull Rookies Cup εξακολουθεί να τρέχει παράλληλα με πολλούς αγώνες MotoGP. Οι Rookies αγωνίζονται πλέον με τετράχρονες μοτοσυκλέτες 250 κ. εκ.. Η Red Bull έχει τώρα ανταγωνιστή το ισπανικό πρωτάθλημα CEV.
Με τις ευλογίες της FIM, η CEV διοργανώνει δύο πρωταθλήματα αποκλειστικά για πολύ μικρούς αναβάτες. Το Moto3 Junior World Championship απευθύνεται σε αναβάτες 14 ετών. Το Hawkers European Talent Cup (ETC) απευθύνεται σε αναβάτες 12 ετών, με Honda NSF250R μοτοσυκλέτες παραγωγής που αγγίζουν τελικές πάνω από 200 χιλιόμετρα. Το Asia Talent Cup, για αναβάτες 12 ετών, επίσης χρησιμοποιεί Honda NSF250R. Και τώρα υπάρχει το Northern Talent Cup, το οποίο διοργανώνεται από την ADAC για οδηγούς 12 έως 17 ετών. Οι μοτοσυκλέτες είναι ΚΤΜ 250 παρόμοιες με τις NSF250R. Στις ΗΠΑ, το STG Junior Cup με μοτοσυκλέτες παρόμοιες με την Kawasaki Ninja 400s, απευθύνεται σε οδηγούς 14 ετών. Με τοσους έφηβους αναβάτες παγκόσμια και με μοτοσυκλέτες που πιάνουν μεγάλες τελικές ταχύτητες, οι θάνατοι είναι αναπόφευκτοι όπως επίσης και οι τραυματισμοί που όμως από μόνοι τους δεν φτάνουν για να δημιουργήσουν ειδήσεις παγκόσμιας εμβέλειας.
Αυτή τη φορά η αντίδραση είναι διαφορετική
Λίγες μέρες μετά τον θάνατο του Hugo Millán, ο αρθρογράφος του MotoGP, Simon Patterson ανέβασε ένα άρθρο στο The Race, υπογραμμίζοντας ότι τα τελευταία 3 χρόνια 4 έφηβοι έχουν χάσει την ζωή τους στα χαμηλά σκαλοπάτια της σκάλας που οδηγεί στο MotoGP. Αποκάλεσε αυτό το ποσοστό “σφαγής” ώς την “Μεγαλύτερη ανησυχία των αγώνων μοτοσυκλέτας”.
Ο Mat Oxley είναι ο πιο ενημερωμένος και αξιοσέβαστος αγγλόφωνος δημοσιογράφος του MotoGP. Δεν κατέβηκε ποτέ στους αγώνες μέχρι τα 17 του που μπορούσε να καλύψει τα έξοδά του. Η “καθυστερημένη” συμμετοχή του δεν τον εμπόδισε από το να κερδίσει ένα TT και να αγωνιστεί σε πολλά Grand Prix. Πρόσφατα ανέβασε ένα άρθρο σχετικό με το θέμα:
Από αυτά που διάβασα μετά τον θάνατο του Millán έβγαλα το συμπερασμα ότι ακόμα και οι νεαροί σταρς του MotoGP που προήλθαν από το Red Bull ή πρωταθλήματα CEV, παραδέχονται ότι δεν θα είχε συμβεί κάτι πολύ διαφορετικό αν ξεκινούσαν δύο χρόνια αργότερα. Δεν υπάρχει λόγος να οδηγούν παιδιά μοτοσυκλέτες τύπου Moto3 πριν κλείσουν τα 16 τους χρόνια.
Όπως έγραφε ο Oxley το 2007, τα παιδιά μπορούν να προετοιμάζονται για αγώνες οδηγώντας minimoto ή motocross.
Όσο ο κόσμος πιστεύει ότι το να βάζεις ένα 12χρονο να αγωνίζεται με μία μοτοσυκλέτα ενήλικα είναι ο μόνος δρόμος για το MotoGP, οι γονείς θα στριμώχνονται να δηλώνουν συμμετοχές στο Red Bull και ETC. Είναι η ώρα που η FIM, η Dorna, η CEV, η MotoAmerica κλπ να προστατέψουν τα παιδιά από τους εαυτούς τους και τους γονείς τους.
Ο θάνατος του Hugo Millán προκάλεσε μία πιο ανοιχτή συζήτηση για το πόσο ηθική είναι η συμμετοχή των παιδιών σε αγώνες με μοτοσυκλέτες για ενήλικες, όμως αμφιβάλλω πολύ για το αν θα υπάρξει κάποια αλλαγή. Η FIM θα μπορούσε απλά να υποδείξει όρια ηλικίας για τους αγώνες αλλά δεν το κάνει όσο υπάρχουν βασικοί παράγοντες όπως ο Franco Uncini, επίσημος αξιωματούχος ασφαλείας του MotoGP, που θεωρούν τους θανάτους παιδιών ως “αναπόφευκτα ατυχήματα”.
Έτσι η FIM δεν θα εκδώσει οδηγία. Η CEV δεν θα αυξήσει τα όρια ηλικίας για το European Talent Cup εκτός αν το κάνει η ADAC για το Northern Talent Cup. Εάν κάποιος από αυτούς δράσει μονομερώς, κάποιους από τους άλλους θα δει μία αύξηση εισροών εφήβων που κουβαλούν την τσάντα με τα λεφτά του μπαμπά.
Αυτό κάνει την Dorna τον μοναδικό φορέα που έχει τη δύναμη να δράσει μονομερώς. Για πρακτικούς λόγους, η Dorna είναι η ιδιοκτήτρια του παγκόσμιου πρωταθλήματος MotoGP. Θα μπορούσε να μειώσει την πίεση στα μικρά παιδιά αυξάνοντας τα όρια ηλικίας για τους οδηγούς στην κατηγορία Moto 3. Για το 2023 θα πρέπει να ανέβει στα 17 χρόνια και στα 18 για τις επόμενες σεζόν. Η ελάχιστη ηλικία για να αγωνίζεται κάποιος στο MotoGP θα πρέπει να είναι τα 21 χρόνια.
Το πρωτότυπο άρθρο μπορείτε να δείτε εδώ: https://www.revzilla.com/common-tread/another-child-dies-road-racing-motorcycles-but-this-time-the-reaction-feels-different