Τι πραγματικά θέλουν οι θαυμαστές του MotoGP;

Ο Αμερικανός συγγραφέας Mark Twain είχε γράψει ότι υπάρχουν τρία είδη ψέματος: τα απλά ψέματα, τα μεγάλα ψέματα και οι στατιστικές. Φυσικά αυτό είχε γραφτεί προτού ανακαλυφθεί η έρευνα αγοράς αλλά μπορεί να ισχύει ακόμα και σήμερα καθώς τα στατιστικά και οι αριθμοί μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να γίνουν περίεργα πράγματα, όπως και οι λέξεις. 

Πριν από λίγους μήνες ένα ερωτηματολόγιο είχε μοιραστεί στους θεατές του MotoGP προκειμένου να σχεδιαστεί ένα μελλοντικό πλάνο για το άθλημα.

109.000 απάντησαν σε αυτό το ερωτηματολόγιο και τα αποτελέσματα ήταν: “92% των θαυμαστών είναι φανατικοί θεατές“, “94% των θεατών λέει ότι το άθλημα προσφέρει συναρπαστικό θέαμα” κ.ο.κ.

Εντυπωσιακά πράγματα βέβαια.

Όμως όλα τα πράγματα πρέπει να αναλύονται στο πλαίσιό τους. 

Η Dorna ισχυρίζεται ότι σχεδόν μισό εκατομμύριο νοικοκυριά παρακολουθούν MotoGP οπότε αν θεωρήσουμε ότι κάθε νοικοκυριό έχει κατά μέσο όρο δύο άτομα, τότε περίπου το 1% των θαυμαστών του MotoGP συμμετείχαν στην έρευνα. Και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι κάποιος που ξοδεύει 15 λεπτά από τον χρόνο του πρέπει να είναι φανατικός θαυμαστής του αθλήματος, επομένως στην πραγματικότητα η εμβέλεια της έρευνας είναι εξαιρετικά περιορισμένη.  Τίποτα ιδιαίτερα κακό σε αυτό εκτός του ότι η πραγματική επιθυμία της Dorna είναι να επεκτείνει το MotoGP σε νέα κοινά. Και οι φανατικοί δεν είναι οι κατάλληλοι για να προτείνουν πώς θα μπορούσε να γίνει αυτό. 

Στην πραγματικότητα η πορεία προς τα εμπρός είναι σίγουρα αρκετά προφανής: καλύτεροι αγώνες στην κορυφαία κατηγορία, πιο μεγάλη ενασχόληση με τον κόσμο μέσω των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης και πιο δημιουργική διαχείριση των αγώνων έτσι ώστε να αποκτήσουν έναν χαρακτήρα φεστιβάλ περισσότερο παρά απλών αγωνιστικών συναντήσεων.  

Πώς να κάνεις τον αγώνα καλύτερο; Ξαναγράψε τους τεχνικούς κανονισμούς για να μειώσεις την ακραία αεροδυναμική που κάνει τα προσπεράσματα δύσκολα. Αυτό, ωστόσο δεν θα ήταν και τόσο δημοφιλές στους σημερινούς κυρίαρχους του MotoGP, την Ducati, της οποίας οι μηχανικοί έχουν δουλέψει σκληρά για να δημιουργήσουν την αεροδυναμική που έδωσε τη νίκη στην Desmosedici. 

Έχει τόση σημασία αν δεν συμφωνούσε η Ducati; Ναι, οι μοτοσυκλέτες της γεμίζουν το ένα τρίτο του grid του MotoGP και ολόκληρο το grid της MotoE. Και τι σημαίνει αυτό στην απλή καθομιλουμένη; Ότι η Ducati κρατά την Dorna από τα αρχίδια. Και μπράβο της δηλαδή. 

Μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Εύκολο! Προσλάβετε μερικά ταλέντα των social media. Η Formula 1 το κατάφερε, γιατί όχι και το MotoGP;

Μετατροπή των αγώνων σε τριήμερα φεστιβάλ; Εύκολο κι αυτό. Πάρε έναν ειδικό μουσικών φεστιβάλ να στο κάνει όπως ξέρει αυτός. 

Δεν είναι τυχαίο ότι τρία από τα μεγαλύτερα σε επισκεψιμότητα μέρη, το Assen το Le Mans και το Sachenring είναι τόσο φεστιβάλ μουσικής όσο και διοργανώσεις αγώνων.

Ένας τεράστιος αριθμός μοτοσυκλετιστών πηγαίνει σε αυτές τις διοργανώσεις γιατί τους αρέσει να κατασκηνώνουν, να πίνουν, να χορεύουν ροκ και να κυλιούνται στη λάσπη. Η Dorna βέβαια δεν θέλει να συνδέσει το όνομά της με αυτούς γιατί είναι κάπως άβολο. 

Οι Γάλλοι το κάνουν σωστά πολλές φορές. Ο αγώνας του LeMans είναι ένα πραγματικό μοτοσυκλετιστικό φεστιβάλ με καλλιτέχνες όπως ο Iggy, οι Stooges, οι Motörhead και οι The Stranglers που παρασύρουν τους θεατές σε μία φρενίτιδα. 

Άκουσα ότι το σχέδιο της Dorna είναι να αυξήσει την συμμετοχή των θεατών από τον επόμενο χρόνο, μειώνοντας την δράση το πρωί της Κυριακής και αυξάνοντας τις συναντήσεις των θαυμαστών με τους οδηγούς. Κυριολεκτικά, δεν υπάρχει χειρότερος χρόνος από το πρωινό της Κυριακής για να ζητήσεις από τους οδηγούς του MotoGP να χαμογελούν και να κάνουν παρέα με τους φανς τους. Ακριβώς την ώρα δηλαδή που θέλουν να συγκεντρωθούν στον αγώνα τους. 

Σίγουρα μία βραδινή εκδήλωση θα ήταν καλύτερη. Οδηγοί με λιγότερο άγχος παρέα με ροκ καλλιτέχνες.

Το έχει σκεφτεί αυτό κάποιος; Και αυτό μας επαναφέρει στην έρευνα των θαυμαστών του MotoGP. Το μεγαλύτερο αποτέλεσμα της έρευνας αυτής είναι η απόφαση της Dorna να εισαγάγει έναν αγώνα ταχύτητας το απόγευμα του Σαββάτου. Και αυτό μπορεί να είναι μία υπέροχη ιδέα για τους θεατές αλλά γεμίζει την ζωή των οδηγών και των μηχανικών με πολύ άγχος. Το λιγότερο που θα έπρεπε να κάνει η Dorna είναι να συμβουλευτεί τους άμεσους εμπλεκόμενους, και αυτοί είναι οι ίδιοι οι οδηγοί και οι μηχανικοί τους. Αλλά αυτούς, κανείς δεν τους ρώτησε. 

Πιθανά η πιο δημοφιλής λέξη στην έρευνα των θεατών αγώνων είναι η λέξη “θηλυκό”. Εύκολο να καταλάβεις γιατί. Οι περισσότεροι λάτρεις του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι άνδρες, πράγμα το οποίο αφήνει αναξιοποίητο το 50% της παγκόσμιας αγοράς. Η Dorna είναι χαρούμενη που πολλές γυναίκες ήδη είναι θαυμάστριες του MotoGP αλλά χρειάζεται πολλές, πολλές περισσότερες. 

Και αυτός είναι ένας από τους λόγους που κάπως εξεπλάγην, βλέποντας τον Pecco Bagnaia, υποψήφιο διεκδικητή του φετινού πρωταθλήματος να φορά ένα κράνος που αποτίει φόρο τιμής σε έναν αθλητή που είναι διαβόητος για τη βία κατά των γυναικών. Τον Dennis Rodman.

Έπρεπε λοιπόν να τον ρωτήσω γι’ αυτήν την επιλογή του. Ο Bagnaia μου εξήγησε ότι ήταν ανέκαθεν θαυμαστής του Dennis Rodman, ως μπασκετμπολίστα και αυτό ήθελε να δείξει με το συγκεκριμένο κράνος. Η ζωή του Rodman έξω από το γήπεδο δεν τον ενδιαφέρει. Όμως ο Rodman, όπως ο Bagnaia και ο καθένας είναι καταρχήν άνθρωποι. Δεν μπορείς να ξεχωρίσεις την ανθρώπινή τους υπόσταση από την συνολική τους εικόνα. Δεν μπορείς να διαχωρίσεις τον άνθρωπο Oscar Pistorius που δολοφόνησε την σύντροφό του εν ψυχρώ από τον αθλητή Pistorius. 

Δεν είχα κανένα πρόβλημα με το να είναι οπαδός του Rodman o Bagnaia αλλά βρίσκω ανόητη την απόφασή του να τον αποθεώσει στα μάτια εκατομμυρίων θαυμαστών του MotoGP. Παρόλα αυτά επιρρίπτω τεράστιες ευθύνες στους ανθρώπους που είναι δίπλα του. Η Ducati έχει μία ισχυρότατη ομάδα δημοσίων σχέσεων, με στόχο να πουλήσει τη μάρκα σε ανθρώπους σε όλον τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των γυναικών. Γιατί δεν παρενέβησαν για να του πουν ότι αυτό που απεικονίζει το κράνος του δεν ήταν ούτε προς το δικό του όφελος ούτε προς το όφελος της εταιρείας; 

Λίγα λεπτά αναζήτησης της ζωής του Rodman θα αρκούσαν. Έχει καταδικαστεί για ενδοοικογενειακή βία και από τις τρεις συζύγους του και έχει συλληφθεί 2 φορές γι’ αυτό το αδίκημα. Έχει συμβιβαστεί εξωδικαστικά σε πολλές υποθέσεις σεξουαλικής παρενόχλησης ενώ του έχουν απαγγελθεί κατηγορίες για ατύχημα με εγκατάλειψη. 

Έχει επίσης συλληφθεί δύο φορές για οδήγηση υπό την επήρεια μέθης, μήπως τώρα θυμάστε το πρόσφατο περιστατικό με τον Bagnaia στην Ibiza που ακόμα προσπαθεί να μαζέψει η Ducati; 

Και έπειτα είναι και η FIM η οποία τα τελευταία χρόνια έχει ξοδέψει απίστευτα ποσά για να “εμπνεύσει γυναίκες” να ασχοληθούν με τους δύο τροχούς χρησιμοποιώντας “πρότυπα από τον χώρο της μοτοσυκλέτας”. Υπήρχαν δεκάδες υψηλόβαθμα στελέχη της Dorna και της FIM στο Misano και κανείς από αυτούς δεν φρόντισε να ενημερώσει τον Bagnaia ότι η προώθηση ενός αθλητή που δέρνει γυναίκες σε σχεδόν ένα δισεκατομμύριο θεατές δεν είναι και τόσο καλή ιδέα. 

Για το θέμα αυτό, ζήτησα την γνώμη ενός ανθρώπου εκτός του MotoGP, του Matt Bishop, Chief Communications Officer της Aston Martin. 

Προφανώς, ούτε ο Seb Vettel ούτε ο Lance Stroll θα διανοούνταν να φορέσουν ένα τέτοιο κράνος” μου είπε ο Bishop ο οποίος εργάζεται στην Formula 1 για πάνω από ένα τέταρτο του αιώνα. “Ακόμη όμως και εάν το πρότειναν, θα τους συνιστούσα να το ξανασκεφτούν“, πρόσθεσε. 

Αρκετά απλό, έτσι; 

Για την ιστορία, αυτή τη στιγμή το MotoGP ζηλεύει τρομερά την επιτυχία της Formula 1 να έχει τεράστια απήχηση σε πολύ νεανικά κοινά, ανδρών και γυναικών. 

Πώς το πέτυχε αυτό η Formula1; Η τηλεοπτική σειρά Drive to Survive και μια εξαιρετικά επιτυχημένη καμπάνια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σίγουρα βοήθησαν, κάνοντας τους αστέρες της F1 πιο προσιτούς και πιο ελκυστικούς στους μη σκληροπυρηνικούς θαυμαστές.

Η F1 επίσης ξοδεύει εκατομμύρια για να εντάξει την διαφορετικότητα στο άθλημα αν και μέχρι στιγμής οι προσπάθειες μεμονωμένων οδηγών είναι οι πιο δυνατές σε αυτό τον τομέα. Η συνεισφορά του Lewis Hamilton στο Black Lives Matter είχε πολύ θετική απήχηση σε κοινό εκτός αθλήματος. Ο Hamilton και ο Fettel στήριξαν επίσης πολύ την κοινότητα LGBTQ+. 

Και αυτό μας οδηγεί στην πρόσφατη ανακοίνωση ότι το MotoGP θα δημιουργήσει διοργανώσεις στην Σαουδική Αραβία, μία χώρα όπου η ομοφυλοφιλία τιμωρείται με θάνατο και όπου πρόσφατα μία νεαρή γυναίκα καταδικάστηκε σε 34 χρόνια φυλάκιση επειδή είχε λογαριασμό στο twitter που ακολουθούσε και έκανε retweet σε αντιφρονούντες και ακτιβιστές. 

Η πλούσια σε πετρέλαιο Σαουδική Αραβία έχει ένα κρατικό ταμείο 400 δισεκατομμυρίων λιρών που σπαταλά χρήματα σε όλα τα είδη αθλημάτων, ελπίζοντας να αποσπάσει την προσοχή από τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Μέχρι τώρα η χώρα έχει υποδεχτεί την F1, το γκολφ, την πυγμαχία, την πάλη, με το MotoGP να είναι το επόμενο και φυσικά το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου. 

Δεν είδα κάτι σχετικό με την απόφαση της Dorna να πάει το MotoGP στη Σαουδική Αραβία στην έρευνα που διεξήχθη. Πού ήταν η ερώτηση «Ποιες χώρες θέλετε να φιλοξενήσουν έναν αγώνα MotoGP; 1) Σαουδική Αραβία, 2) Βόρεια Κορέα, 3) Ρωσία;»

Κατά τη γνώμη μου οι αγώνες στη Σαουδική Αραβία είναι λάθος. Όμως μπορώ να δω και την άλλη πλευρά του επιχειρήματος. 

Μεγάλο μέρος του κόσμου βρίσκεται σε  και πιστεύω ότι η Dorna δεν αποτελεί εξαίρεση. 

Τεράστιες αυξήσεις κόστους και απώλεια εσόδων λόγω της παγκόσμιας πανδημίας, της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία και του ανεξέλεγκτου πληθωρισμού έχουν πλήξει την Dorna όπως όλους τους άλλους. Τρεις με τέσσερις χιλιάδες άνθρωποι εργάζονται στο paddock του MotoGP και ο αριθμός αυξάνεται όσο διευρύνεται ο κύκλος από ανθρώπους που εργάζονται σε εργοστασιακά κομμάτια των αγώνων, κατασκευάζουν εξαρτήματα, ράβουν στολές, κράνη κλπ. Το σύνολό τους μπορεί να φτάνει τις 25.000, δηλαδή 25.000 οικογένειες χρειάζονται σίτιση, στέγαση και ρούχα.

Όσο και να θέλουν τα αφεντικά της Dorna να αγοράσουν γήπεδα γκολφ, υποθέτω ότι νιώθουν κάποια ευθύνη γι’ αυτούς τους ανθρώπους. Τουλάχιστον έτσι ελπίζω.

 

Ήταν ένα άρθρο του Mat Oxley

Απάντηση